O.S.E.L. - „Info-manie“ pošramotí IQ více, než kouření marjánky
 „Info-manie“ pošramotí IQ více, než kouření marjánky
Neúprosné bombardování e-maily, telefonními hovory a zhuštěnými formami zpráv, může u moderních pracujících snížit jejich IQ. Pokles je větší, než k jakému dochází po kouření marihuany.


 

Klid v práci zvyšuje IQ úředníkům o deset bodů.

Daleko do zvýšení produktivity má nepolevující tok zpráv a informací, kterému jsme vystaveni. Výzkum provedený ve Velké Británii prokázal, že záplava informací snižuje úředníkům jejich schopnost se soustředit na řešení úkolů.
Vyplynulo to z pokusu prvedeném na 80 dobrovolnících, kteří se podvolili testům v klidném prostředí a poté za soustavného obtěžování novými e-maily, telefonními hovory.
Přesto, že byli vyzváni aby na žádnou ze zpráv neodpovídali, byla jejich schopnost se soustředit, vážně narušena.
Průměrná hodnota IQ při tomto testu klesala při rušivých vlivech o alarmujících 10 bodů, což je dvojnásobek hodnoty, které některé studie zaznamenaly po užívání cannabis. Zajímavé je, že ne na všechny působilo rušení stejně. Muži při zátěžových testech vykazovali dvojnásobně vyšší pomatenost než ženy.
Záplava nevyžádaných informací je obecný fenomén a jestliže se nyní prokázalo, že snižuje psychické soustředění a výkonnost úředníků, říká Glenn Wilson, psychiatr Londýnské university, který výzkum prováděl, znamená to, že i pokles produktivity práce je široce rozšířeným jevem.


 

 

Wilson dodává, že ztráta soustředění je srovnatelná s tím, jako když se člověk v noci nedostatečně vyspí.
Studie pokračovala a na více než jednom tisící pracovníků odhalila, že mnozí úředníci jsou do moderního způsobu komunikace vtaženi nebývalou měrou a že mu již prakticky podlehli. Jeden z pěti přiznává, že vyřizuje vzkazy během jídla, nebo během používání sociálního zařízení.

Dvě třetiny pracovníků přijímá e-maily i mimo pracovní dobu a také v době volna a o dovolené. Šetření na  pracovišti u jedné nadnárodní firmy navíc odhalilo, že kvalita informací řídícího sekretariátu a technické podpory řízení bývá narušena nekompletními, nebo dokonce zmatečnými e-maily. Ukázalo se, že při řízení společnosti na úrovni top-managementu, jsou krátké telefonní hovory, ve srovnání s e-maily, mnohem efektivnějším způsobem komunikace.

Pramen: Nev Scientist


Autor: Josef Pazdera
Datum:25.04.2005 07:37