O.S.E.L. - V Číně vytvořili nejsilnější trvalé magnetické pole na světě
 V Číně vytvořili nejsilnější trvalé magnetické pole na světě
V čínském zařízení Steady High Magnetic Field Facility (SHMFF) ve městě Che-fej vyrobili stálé magnetické pole o indukci 45,22 tesla. Překonali tím rekord amerického MagLabu z roku 1999, ale nepřekonali rekord MagLabu z roku 2019, kdy udrželi pole o indukci 45,5 tesla, ovšem jen po relativně krátkou dobu.

Magnet v zařízení SHMFF. Kredit: SHMFF.

Naše planeta je vybavená geomagnetickým polem, které vytváří planetární dynamo hluboko pod našima nohama. Není nijak extra silné. Jeho velikost se pohybuje mezi 25 a 65 mikrotesla. Pokud jde o lidstvo, planetární dynamo sice vytvořit neumíme, ale dokážeme vytvořit mnohem intenzivnější stálá magnetická pole, než je to geomagnetické.

Logo. Kredit: High Magnetic Field Laboratory.

Nový rekord v tomto směru nedávno padl v Číně. Vytvořili stálé magnetické pole, jehož indukce činí 45,22 tesla, tedy zhruba milionkrát silnější, než je geomagnetické pole Země. Rekordní magnetické pole udělali v zařízení Steady High Magnetic Field Facility (SHMFF), které se nachází v laboratořích High Magnetic Field Laboratory ve městě Che-fej ve východní Číně. Použili k tomu magnet s hybridním designem, který mají v provozu od roku 2016. Tento magnet se skládá ze dvou typů elektromagnetů, rezistivního magnetu, který je umístěný v centru supravodivého magnetu. Společným působením těchto magnetů vzniká velice silné magnetické pole.

Hybridní magnet MagLabu, držitel rekordu z roku 1999. Kredit: Noles1984.

V pátek 12. srpna (2022) hybridní magnet v zařízení SHMFF generoval rekordní trvalé magnetické pole o zmíněné velikosti 45,22 tesla, k čemuž byl nutný výkon 26,9 MW. Rezistivní magnet přispěl magnetickým polem o velikosti 34,22 tesla, supravodivý magnet přidal 11 tesla.

Pokud jde o magnetické rekordy, situace je poněkud nepřehledná. Čínský magnet si nárokuje překonání rekordu ve velikosti stálého magnetického pole z roku 1999, který měl hodnotu 45 tesla a dosáhli ho v laboratořích amerického MagLabu, čili National High Magnetic Field Laboratory v Tallahassee na Floridě. Jak jsme ale psali na OSLU, v roce 2019 tam tento rekord padl, rovněž díky hybridnímu elektromagnetu, který vytvořil stálé magnetické pole o indukci 45,5 tesla. Jde o to, že rekordní magnetické pole tehdy neudrželi příliš dlouho.

Počítá se tedy nový rekord anebo ne? Číňané jsou samozřejmě přesvědčeni, že ano. Svou magnetickou technologii považují za praktickou, protože ji lze využít v různých experimentech. Nejlepší odpovědí MagLabu samozřejmě bude nový rekord, který by vrátil pomyslnou trofej do Spojených států.

Video: National MagLab: The largest, highest powered magnet lab in the world

New Atlas 15. 8. 2022.

SiliconRepublic 16. 8. 2022.

Datum:16.08.2022