O.S.E.L. - Mikrobi požírající ropu vyrábějí velmi levný „čistý“ vodík
 Mikrobi požírající ropu vyrábějí velmi levný „čistý“ vodík
Americká společnost Cemvita hodná provozovat biologické vodíkové farmy. Do vytěženého ropného vrtu vypustí geneticky vylepšené bakterie, které z ropy dělají vodík a oxid uhličitý. Vodík prodají a oxid uhličitý polapí a uskladní. Podle Cemvity nejde o vyloženě „zelený“ vodík. Říkají tomu „zlatý“ vodík a měl by být laciný.

Terénní test technologie Cemvity. Kredit: Cemvita.

Mikroskopické organismy dovedou prakticky vše, na co si člověk vzpomene. Jde jen o to, jak je správně zapojit. Americká společnost Cemvita se sídlem v Texasu zapřáhla mikroby, kteří mají spadeno na ropy, do pozoruhodné technologie na výrobu vodíku. Mikrobi sežvýkají ropu a pak vyprdnou vodík s oxidem uhličitým.

Tuhle pozoruhodnou biotechnologii přitom používají pro (téměř) vytěžené ropné vrty. V takových vrtech sice ještě nějaká ropa je, ale její klasická těžba by byla nákladná, třeba i nákladnější než zisk z prodeje ropy. Cemvita hodlá využívat takové vrty i s jejich infrastrukturou a změnit je na biologické vodíkové farmy.

Zlatý vodík. Kredit: Cemvita.

Vodíkové farmaření vypadá tak, že se nejprve do ropného vrtu vpustí voda s připravenou kulturou geneticky vylepšených bakterií. Mikrobi se pustí do práce a vyrábějí žádaný vodík a spolu s ním, bohužel, také nepopulární oxid uhličitý. Vodík se prodá, oxid uhličitý uskladní. Mikrobům se mohou přidávat živiny nebo inhibitory růstu, podle potřeby.

Technologie Cemvity se zrodila v laboratoři, kde upravují vybrané mikroby. Snaží se přitom postupovat tak, aby se vyhnuli poněkud šikanózním nepříjemnostem, spojeným s tradičními geneticky modifikovanými organismy. Své mikroby vylepšují například tak, že posilují jejich již přítomné znaky, přidáváním kopií genů, které již dotyčný mikrob má ve své genetické výbavě.

Logo. Kredit: Cemvita.

Cemvita cílí na produkci vodíku za méně než dolar na kilogram, aby to byl jeden z nejlevějších vodíků na světě. Už teď jsou údajně jejich mikrobi 6,5 výkonnější, než jak si Cemvita naplánovala. V současnosti již probíhají terénní testy na reálném ropném vrtu. Spojili síly s ropnou společností, která těží v západním Texasu, a do vytěženého vrtu napustili malé množství svých mikrobů. Výsledkem byl trojnásobný nárůst hladiny vodíku v prostoru vrtu.

V čem by mohl být problém? Zdá se, že především s úřady. Cemvita musí prokázat, že její mikrobi jsou bezpeční pro životní prostředí a že nepřinesou nezamýšlené škody. Další věc je, že Cemvita, jak sama hrdě prohlašuje, nevyrábí „zelený“ vodík, ale „zlatý“ vodík, protože vzniká i oxid uhličitý. Technologie ho musí lapat a uskladňovat, což je nákladné a do budoucna bude zřejmě ještě víc.

Problém může být i s ropnými vrty. Ropné společnosti počítají každý dolar a těžko říct, jak ochotně své vrty poskytnou pro takovou výrobu vodíku. Ať už to ale dopadne jakkoliv, je to každopádně fascinující technologie, kterou bude zajímavé do budoucna sledovat.

Video: Gold Hydrogen is a Novel Source of Carbon Neutral Hydrogen