O.S.E.L. - Horká rostlinná pěna zabíjí plevel stejně dobře jako klasické herbicidy
 Horká rostlinná pěna zabíjí plevel stejně dobře jako klasické herbicidy
Klasické herbicidy odcházejí ze scény. Britská společnost Weedingtech nabízí pozoruhodnou alternativu v podobě pěny, která pokryje plevel a udrží na něm horko, které ho zničí. První experimenty ukazují, že účinnost systému Foamstream je srovnatelná s glyfosátem.

Horká pěna v akci. Kredit: Weedingtech.

Éra tradičních herbicidů končí. Své si odpracovaly a udržely v kondici spoustu zahrádek, ulic i polí. Je ale nutné pohlédnout pravdě do očí. Jejich používání bývá problematické pro životní prostředí, jsou poměrně drahé a šikovné plevele si proti nim rychle vyvíjejí rezistence. To všechno by mělo umenšit smutek z jejich odchodu.

Logo. Kredit: Weedingtech.

Ještě lepší je, že se objevují pozoruhodné alternativy, které by mohly vysloužilé herbicidy nahradit. Jednou z nich je technologie Foamstream britské zemědělské společnosti Weedingtech, která využívá horkou pěnu založenou na rostlinných tucích a cukrech. V současné chvíli existují dvě verze této pěny. Jedna je odvozena z pšenice, kukuřice, kokosového oleje, řepkového oleje a brambor, zatímco ta druhá vychází z olivového oleje.

Pěna proti plevelu. Kredit: Weedingtech.

Horká pěna se nastříká na plevel, na které poté vytvoří vrstvu izolující teplo. Tato vrstva udrží teplo v prostoru plevele dlouhou dobu. Teplo prostoupí celou rostlinou a zničí ji. Když je zkáza dokonána, pěna vyschne a je biologicky rozložitelná.

Systém Foamstream navazuje na dřívější snahy ničit plevele horkou vodou a párou. Tento přístup byl původně jen omezeně úspěšný. Důvodem bylo, že teplo unikalo do okolí ještě před tím, než stačilo zlikvidovat plevele. Proto se odborníci Weedingtechu uchýlili k použití pěny, která po zaschnutí udrží teplo na rostlinách plevelů.

Účinky horké pěny na plevel nedávno ověřil tým řecké Agricultural University of Athens, které vedl Nikolaos Antonopoulos. Systém Foamstream použili proti hořčici rolní (Sinapis arvensis) a dalším druhům, které rostla jako plevel na vybraných plochách dvou olivových hájů v jižním Řecku. Na zbývajících plochách použili jiné typy zásahu, aby ověřili, jak účinný je Foamstream. Plevele tam kosili, mulčovali, používali na ně „přírodní“ herbicid kyselinu pelargonovou, a také glyfosát, čili Roundup.

Na konci experimentu vyšlo najevo, že nejlépe plevel potlačila právě horká pěna Foamstreamu a také glyfosát. Jejich výkon byl zhruba stejný, přičemž Foamstream je podstatně šetrnější vůči prostředí. Výzkum pokračuje dál a vědci hodnotí, jak technologie Foamstream funguje u různých typů plevelů v různých podmínkách.

Video: Foamstream powered by Weedingtech - Our mission

New Atlas 12. 10. 2022.

Smart Agricultural Technology 3: 100063.

Datum:14.10.2022