O.S.E.L. - Zemi osmahl rekordně silný gama záblesk s energií 18 TeV
 Zemi osmahl rekordně silný gama záblesk s energií 18 TeV
Čínská pozemní observatoř LHAASO detekovala gama záblesk, který přiletěl ze vzdálenosti 1,9 miliardy světelných let. Jeho energie překonala veškeré gama záblesky, s nimiž jsme zatím měli tu čest. Pokud se potvrdí, že to opravdu byl gama záblesk, mohl by badatelům poskytnout cenné informace.

Ilustrace gama záblesku. Kredit: NASA/Swift/Cruz deWilde.
Když vesmírem letí gama záblesk (GRB, Gama Ray Burst), tak to stojí za to. Stále sice přesně nevíme, jak vznikají, a je rovněž pravděpodobné, že je vytváří více různých jevů, ale ať už je jejich původcem cokoliv, patří to k nejvíce energetickým záležitostem v historii vesmíru. Nedávno přiletěl opravdu pořádný gama záblesk, který měl rekordní energii, a astronomové si s ním moc nevědí rady.

Observatoř LHAASO. Kredit: IHEP/CAS.
Monumentální gama záblesk GRB 221009A byl detekován 9. října (2022). Jeho zdroj byl vzdálený asi 1,9 miliard světelných let, v oblasti souhvězdí Šípu (Sagitta). To je ve skutečnosti hodně „blízko“. Většina gama záblesků pochází z podstatně vzdálenějších zdrojů. Záblesk to byl velmi dlouhý, jeden z nejdelších. Svítil déle než 10 hodin. Neobvyklá byla především jeho energie. Doposud jsme znali gama záblesky, jejichž energie byla maximálně kolem 1 TeV. Tenhle ale zboural historické tabulky s energií 18 TeV.

Gama observatoř Swift. Kredit: NASA.
Současně je na místě obezřetnost. Někteří si možná ještě pamatují nechvalně známý případ z roku 2014, kdy vesmírná gama observatoř Swift omylem detekovala gama záblesk, který měl přiletět ze sousední Galaxie v Andromedě. Šlo ale jen o nešťastnou souhru okolností. V případě nového gama záblesku GRB 221009A jde o pozorování nedávno spuštěné čínské observatoře Large High Altitude Air Shower Observatory (LHAASO). Před uznáním rekordu bude nutné tato data ověřit.

Podle astronomů je součástí vysvětlení výjimečných charakteristik záblesku jeho „blízkost“. GRB 221009A je pro odborníky požehnáním, protože nabízí možnost studovat detaily, které u gama záblesků ze vzdálených zdrojů nejsou moc k dispozici. Může prý trvat celá desetiletí, než se bude opakovat detekce gama záblesku s podobnými parametry. Jak je u gama záblesků typické, není jasné, co bylo jeho zdrojem. V tomto případě je hlavním podezřelým zhroucení masivní hvězdy do černé díry.

Astronomové zároveň ujišťují, že navzdory rekordním parametrům je gama záblesk GRB 221009A pro pozemšťany zcela neškodný, pomineme-li možné přehnané nadšení u vědců z oboru. Aby taková událost ohrozila pozemský život, muselo by k ní dojít v Mléčné dráze a to relativně blízko. Zároveň by výtrysk gama záření musel mířit přímo na Zemi. Má se za to, že takových událostí se v Mléčné dráze odehraje jen pár za milion let, přičemž počet těch, co by byly dost blízko a vyslaly gama záření směrem k nám, bude ještě daleko nižší.

New Atlas 14. 10. 2022.