O.S.E.L. - Vesmírem s novým průvodcem
 Vesmírem s novým průvodcem
aneb Johns Hopkins University dává k dispozici mapu zobrazující rozpětí celého známého kosmu. Mapa je interaktivní a lze si ji stáhnout.

Vizualizace B. Kredit: MéNard & N. Shtarkman

Dílo, o kterém tu je řeč, vznikalo dvě desetiletí z dat Sloan Digital Sky Survey (SDSS). Tento projekt je spojen s Nadací Alfreda P. Sloana, která poskytla prostředky na jeden z největších průzkumů oblohy v historii astronomie. Zachycuje noční oblohu pomocí dalekohledu v Novém Mexiku, kdy noc co noc po desetiletí mířil na trochu jiné místo, aby zachytil a postupně pokryl neobvykle širokou perspektivu.

Brice Ménard, astrofyzik, profesor na Johns Hopkins: "Z nepatrné skvrny na dně mapy jsme schopni zmapovat galaxie v celém vesmíru, a to o síle vědy už něco vypovídá."

Vědeckých publikací, u nichž astronomové uvádějí jako zdroj dat SDSS, je nepřeberně. Zatím ale si nikdo nedal práci s tím, aby údaje zpracoval uceleně do interaktivní mapy přístupné veřejnosti. Těmi, kteří to napravili, jsou Brice Ménard a Nikita Shtarkman.

Výsledkem jejich práce je vizualizovaný výsek vesmíru s 200 000 galaxiemi. Pod každým bodem na této mapě je ale potřeba mít na mysli, že ve skutečnosti jde o galaxii s miliardami hvězd a planet. Naše Mléčná dráha je tedy na mapě znázorněna jen jako jedna z teček (zcela dole).

Nikita Shtarkman, dizajnér, technolog a 3D analytik a bývalý student Johns Hopkins

Nahoře je pak událost velkého třesku s prvním zábleskem záření emitovaným před 13,7 miliardami let. Barevnost mapy je dána rozpínáním vesmíru. Zohledňuje totiž fakt zvanýrudý posuv“ - čím je předmět vzdálenější, tím je červenější.

Jak Ménard říká: "Na této mapě jsme jen skvrnou úplně dole. Pouhým jedním pixelem. A tím slůvkem my, myslím celou galaxii - Mléčnou dráhu, která má miliardy hvězd a planet. Jsme zvyklí vídat astronomické obrázky ukazující jednu galaxii zde, jinou galaxii tam, nebo možná skupinu galaxií. Ale to, co naše mapa ukazuje, je velmi, velmi odlišný přístup."

Výsledkem snah autorů je mapa skutečné polohy a skutečné barvy dvou set tisíc galaxií. Něco, co si z útržkovitých dat dokázali představit jen astrofyzici. Nyní k reálné představě můžeme dospět i my laici, neboť mapa je online. Lze si ji také stáhnout na: Map of the Universe.net (zde)