O.S.E.L. - Famózní srážeč těžkých iontů RHIC hlásí objev nového typu entanglementu
 Famózní srážeč těžkých iontů RHIC hlásí objev nového typu entanglementu
Vědci týmu STAR Collaboration zkoumali interakce kolem iontů zlata, řítících se ultrarelativistickou rychlostí v newyorském srážeči RHIC. Narazili na doposud neznámý typ kvantového entanglementu mezi fotony a gluony uvnitř míjejících se iontů zlata, tedy mezi nestejnými částicemi.

Detektor STAR na srážeči RHIC. Kredit: Brookhaven National Laboratory.

Tak jako má Evropa úžasný srážeč LHC, který je nepřekonatelný v energii svazku i v délce jeho dráhy, v Americe pracuje RHIC, tedy Relativistic Heavy Ion Collider, který drží druhou příčku. Sídlí v New Yorku v Brookhaven National Laborator a spolu s LHC to jsou jediné dva urychlovače, které mohou srazit těžké ionty. V případě RHIC jde o zlato a měď, takže je to jako zhmotnělý sen alchymistů.

Fyzici teď našli nový způsob jak RHIC, který sráží částice a ionty od roku 2000, využít. Tato metoda úzce souvisí s fotony, které sviští kolem urychlovaných iontů zlata a s doposud nevídaným typem entanglementu. Jak zjistili badatelé týmu STAR Collaboration, tyto fotony interagují prostřednictvím kvantových fluktuací s gluony, tedy elementárními částicemi, které zprostředkovávají silnou interakci mezi kvarky.

James Daniel Brandenburg a Zhangbu Xu uvnitř detektoru STAR. Kredit: Brookhaven National Laboratory.

Když se míjejí dva ionty zlata, letící ultrarelativistickou rychlostí, ve vzdálenosti několika průměrů atomů, může foton související s jedním z iontů interagovat s gluony druhého jádra díky páru virtuálního kvarku a antikvarku. V důsledku této interakce vzniká krátkověký vektorový mezon (tj. mezon se spinem s=1), který se téměř ihned rozpadá na dva opačně nabité piony (tj. pí mezony, což jsou skalární mezony se spinem s=0).

Hrátky s piony. Kredit: Brookhaven National Laboratory.

Takto vytvořené piony na srážeči RHIC detekoval impozantní detektor STAR. Když badatelé změřili parametry pionů a jejich dráhy, získali informace o fotonu, který se účastnil studované interakce. Díky následné analýze nakonec zmapovali rozložení gluonů v iontu zlata s větší přesností, než kdy dřív. Jak trefně upozorňuje James Daniel Brandenburg ze STAR Collaboration, jde o postup, který je vlastně podobný medicínskému snímkování pozitronovou emisní tomografií (PET). V tomto případě ale fyzici mapují struktury na škále femtometrů, čili zhruba ve velikosti jednotlivých protonů.

Další člen STAR Collaboration Zhangbu Xu k tomu dodává, že jako pozoruhodný bonus se ukázalo, že pozorované dvojice opačně nabitých pionů vykazují zvláštní interference, které odpovídají tomu, že piony jsou kvantově entanglované. A právě kvantové provázání podle všeho umožnilo zmíněná měření. Podle Brandenburga jde o vůbec první experimentální pozorování kvantového entanglementu mezi nestejnými částicemi.

Výzkum by mohl mít zajímavé důsledky, které sahají daleko za mapování uspořádání gluonů v atomovém jádru. Poptávka po využití kvantového entanglementu je velká, ale entanglement jsme doposud pozorovali většinou jen mezi fotony nebo mezi elektrony, tedy stejnými částicemi.

Video: RHIC Virtual tour

Brookhaven National Laboratory 4. 1. 2023.

Science Advances online 4. 1. 2023.

Datum:06.01.2023