O.S.E.L. - Rolls-Royce vyvíjejí mikroreaktor pro Měsíc
 Rolls-Royce vyvíjejí mikroreaktor pro Měsíc
Britští Rolls-Royce dostali finanční injekci od UK Space Agency, kvůli výzkumu a vývoji malých modulárních reaktorů pro lunární základny. Právě takové technologie budou zásadní pro vybudování a provoz lunárních základen. Pokud vše poběží podle plánu, měl by britský lunární reaktor letět na Měsíc v roce 2029.

Měsíční kolonie podle Rolls-Royce. Kredit: Rolls-Royce.

Společnost Rolls-Royce právě ohlásila, že získala finanční prostředky od britské agentury UK Space Agency na výzkum a vývoj jaderných reaktorů pro budoucí základny astronautů na Měsíci.

Logo. Kredit: Rolls-Royce.

Odborníci Rolls-Royce pracují na programu Micro-Reactor, jehož cílem je zajistit mobilní a spolehlivý zdroj energie pro astronauty, kteří budou žít a pracovat na lunárním povrchu. Veškeré vesmírné mise životně závisejí na zdroji energie. Je nutný pro provoz komunikačních systémů, podporu života i pro vědecké experimenty. Jaderná energie přitom má velmi slušný potenciál dramaticky prodloužit lunární mise i zvýšit jejich vědeckou hodnotu.

Prototyp amerického 1kW reaktoru Kilopower pro vesmírné mise (2017). Kredit: NASA Glenn.

Agentura UK Space Agency poskytne na tento projekt 2,9 milionů liber. Tyto prostředky by měly přinést funkční britský modulární jaderný lunární reaktor. Financování společnosti Rolls-Royce navazuje na studii, kterou UK Space Agency v roce 2022 podpořilo částkou 249 tisíc liber. Rolls-Royce pracují na reaktoru s odborníky University of Oxford, University of Bangor, University of Brighton, a výzkumných center Advanced Manufacturing Research Centre (AMRC) Nuclear AMRC na University of Sheffield.

Britský ministr pro vědu, výzkum a inovace George Freeman si pochvaluje, jak Británie drží krok při návrat lidstva na Měsíc po více než půl století. Lunární modulární reaktor podle něj reprezentuje vzrušující výzkum, který navíc přinese zajímavá pracovní místa a potvrdí roli Velké Británii v popředí výzkumu a vývoje kosmických technologií. Další věc je, že průzkum vesmíru již tradičně slouží jako laboratoř pro vývoj mnoha převratných technologií, co se nakonec uplatní i na Zemi.

Rolls-Royce se chystají poslat zmíněný mikroreaktor na Měsíc v roce 2029. Relativně malý a lehký systém, v porovnání s ostatními jadernými reaktory, poskytne nepřetržitý zdroj energie, který bude fungovat bez ohledu na umístění i na sluneční svit s počasím. Úsilí Rolls-Royce se teď soustředí především na palivo pro mikroreaktor, transfer tepla v mikroreaktoru a technologii, která přemění teplo na elektřinu.

Video: Rolls-Royce | Small modular reactors