O.S.E.L. - Australští Vow vyrobili masové koule z mamuta
 Australští Vow vyrobili masové koule z mamuta
Biotechnologický startup Vow na základně fosilní DNA a genomu slona rekonstruoval mamutí myoglobin, který je zásadní pro chuť a barvu masa. Ten vložili do buněk a vypěstovali maso, z něhož uvařili mamutí koule. Prozatím skončily v muzeu, ale příště, kdo ví? Dali byste si mamuta?

Mamutí koule. Kredit: Aico Lind / TechCrunch.

Není to tak dlouho, kdy bylo setkání s živým mamutem jen pubertálním snem z Cesty do pravěku. Teď se na tom seriózně pracuje a není vyloučeno, že se opravdu vrátí nefalšovaní chlupatí chobotnatci, kteří zmizeli ze světa před pár tisíci let. Máme mamutí DNA, máme mražené mamutí buňky a tkáně a máme taky slony, které můžeme použít v roli velmi blízkých příbuzných.

NEMO Science Museum. Kredit: Gamekeeper / Amsterdam.

Není to snadné a bude to nejspíš ještě nějakou dobu trvat. Mezitím ale došlo k poměrně překvapivému vývoji a mamuti již vlastně byli vzkříšeni. Přesněji řečeno, bylo vzkříšeno jejich maso. Australský startup Vow, který se zabývá výrobou laboratorního jídla, umí pěstovat biotech potraviny. Nedávno využili pokročilé genetické inženýrství a rekonstruovali část genomu mamuta, která souvisí s masem.

Logo. Kredit: Vow.

Jak prozradil šéf výzkumu Vow James Ryall, jejich tým nejprve analyzoval genom mamuta srstnatého, především pokud jde o myoglobin, čili protein, který hraje klíčovou roli v chuti a barvě masa. Následně v mamutím genu pro myoglobin vyplnili mezery v sekvenci, s pomocí genomu slona afrického. Rekonstruovaný gen vložili do buněk a nechali je růst, jako by byly v dobře živeném zvířeti. Výsledkem jejich úsilí byly masové koule z mamuta.

Proč to udělali? Jejich cílem není vypustit na trh exotické maso, alespoň prozatím. Vow chtěli svými mamutími koulemi s vyhynulým proteinem zintenzivnit debatu kolem živočišné výroby a jejího dopadu na planetu. Ať se jim to povede či nikoliv, v tuto chvíli se každopádně zdá, že laboratorní maso má slušně našlápnuto i bez odborné diskuze.

Vlastně to není poprvé, kdy někdo udělal mňamku z proteinu vyhynulého druhu. V roce 2018 kalifornský startup Geltor vyrobil želatinu z proteinu mastodona a vzápětí ji použil k výrobě cukrátek. Lidé tehdy mohli po dlouhé době opět ochutnat mastodona. Pokud jde o mamutí koule, není jasné, zda je někdo ochutná. Autor tohoto textu by se ale vsadil, že ta možnost je příliš lákavá a že přinejmenším neoficiálně to někdo zkusí či už zkusil. Je ironií, že oficiálně mamutí koule prozatím končí tam, kde jsou teď i mamuti. Právě je vystavili v extravagantním nizozemském muzeu a vědeckém centru NEMO Science Museum v Amsterodamu.

Video: Lab-grown meat: The future of food? | FT Food Revolution