O.S.E.L. - Velryby jsou obrovské, ale téměř netrpí rakovinou. Jak to dělají?
 Velryby jsou obrovské, ale téměř netrpí rakovinou. Jak to dělají?
Mělo by platit, že čím více buněk někdo má, tím větší je šance, že se mu buňky splaší a vytvoří nádor. Jenomže to tak není. Největší zvířata, jako jsou sloni a velryby, trpí rakovinou nápadně méně než mnozí savci podstatně menší velikosti. Pokud odkryjeme jejich triky, mohli bychom získat výhodu v osudovém boji s nádory.

Inspiruje nás rezistence velryb vůči rakovině? Kredit: Olga Shpak / Wikimedia Commons.

Rakovina je vlastně vzpoura vlastních buněk, které začnou prosazovat své sobecké zájmy. Prostá úvaha by napovídala, že když má nějaký živočich větší tělo, více buněk a žije déle, měl by také více trpět rakovinou. Jenomže to tak nefunguje. V podstatě neexistuje žádný jednoduchý vztah mezi velikostí těla a rizikem nádorového bujení. A největší druhy zvířat, jako velryby a sloni, mají naopak nádorů nápadně méně než menší či úplně malí tvorové.

Denis Firsanov. Kredit: D. Firsanov.

Biologové tomu říkají Petoův paradox a vzhlížejí k němu se zájmem i s nadějí. Vzhledem k tomu, že buňky mají sklony neustále mutovat a bouřit se, velryby a sloni musejí mít k dispozici nějaké velmi účinné triky, které drží jejich těla pohromadě. Kdybychom tyto mechanismy odkryli, mohly by nám pomoci v boji s našimi vlastními nádory, kterými bohužel trpíme podstatně víc, než naši příbuzní.

Tým odborníků americké University of Rochester ve státě New York objevil takový užitečný trik u velryb grónských (Balaena mysticetus), které náležejí k největším a nejdéle žijícím živočichům na světě. Denis Firsanov a jeho spolupracovníci provedli sérii experimentů s buňkami velryb, což je samo o sobě hodno obdivu.

Logo. Kredit: University of Rochester.

Přišli na to, že velrybí buňky předčí lidské, myší i kraví buňky ve schopnosti opravovat poškozenou DNA. Dovedou zlikvidovat buněčný problém v samotném zárodku, s mnohem větší přesností a účinností než řada jiných druhů savců. Vědci rozsekali vybraný úsek DNA genetickým editorem CRISPR a velrybí buňky to spravily mnohem lépe, než zmíněné lidské, myší a kraví buňky.

Také vyšlo najevo, že velrybí buňky produkují mnohem více proteinu CIRPB, významného pro opravy DNA, nežli buňky ostatních studovaných druhů. Velmi zajímavou zprávou je, že když vědci v hravé náladě zařídili větší produkci proteinu CIRPB v lidských buňkách, podstatně to zesílilo jejich schopnost bezchybně opravovat poškozenou DNA.

Jak se zdá, pro očividně značnou rezistenci velryb vůči rakovině může být zásadní strategie neničit buňky s poškozenou DNA, ale pohotově opravovat chyby v DNA. Jak navrhuje odborník na rakovinu Jason Sheltzer z americké Yale University, dalším krokem by mělo být ověření tohoto mechanismu na zvířecím modelu. Když u myší zařídíme zvýšení produkce proteinu CIRPB, stanou se rezistentními vůči nádorům? Zkušenost ukazuje, že podobné dříve objevené mechanismy obvykle nefungují přímočaře a mívá to háček. Ale musíme to zkoušet stále dokola. Těšme se na zajímavé objevy!

Science Alert 26. 5. 2023.

bioRxiv 2023.05.07.539748.