O.S.E.L. - Japonští PowerX plánují tanker pro elektřinu. Bude převážet 241 MWh
 Japonští PowerX plánují tanker pro elektřinu. Bude převážet 241 MWh
Výrobci baterií PowerX hodlají postavit lodě, které budou doslova nacpané lithium-železo-fosfátovými bateriemi. V geologicky horké oblasti Japonských ostrovů by takové tankery pro elektřiny mohly přepravovat obnovitelnou energii mezi jejími výrobci a spotřebiteli. Prosadí se myšlenka plovoucí elektrárny s bateriemi?

Prototyp Battery Tanker X. Kredit: PowerX.
Prototyp Battery Tanker X. Kredit: PowerX.

Japonská společnost PowerX pracuje na projektu plovoucí elektrárny v podobě 140metrového tankeru s instalovanými bateriemi. Pozoruhodný tanker by měl převážet 241 MWh na krátké vzdálenosti. Projekt vychází z jednoduché myšlenky. Obnovitelná energie se často vyrábí daleko od míst, kde ji potřebují. Tanker pro elektřinu ji tam může dovést.

 

Dole prototyp, nahoře Power Ark. Kredit: PowerX.
Dole prototyp, nahoře Power Ark. Kredit: PowerX.

Proč by to neměl zařídit podmořský kabel? PowerX zdůrazňují, že jde hlavně o Japonsko, které je obklopené hlubokým mořem a trýzněné častým zemětřesením. Tankery pro elektřinu nabízejí netradiční řešení s tím spojených problémů, kterých je požehnaně.

 

Nápad to není špatný, i když motivací v neposlední řadě jistě bylo, že PowerX provozují továrny na výrobu baterií. Plán na lodě naplněné bateriemi k prasknutí se v takovém případě vyloženě nabízí.

 

Battery Tanker X v detailu. Kredit: PowerX.
Battery Tanker X v detailu. Kredit: PowerX.

Nejdříve by mělo dojít na prototyp Batter Tanker X o uvedené délce 140 metrů. Uveze celkem 96 lithium-železo-fosfátových baterií (LiFePO4). Aby se plavba takové lodi ekonomicky vyplatila, nesmí spotřebovat příliš mnoho energie na vlastní pohon. Pro Battery Tanker X je ekonomicky přijatelná vzdálenosti do 300 kilometrů. Prototyp by měl být postaven v roce 2025 a na moře by měl vyplout v roce 2026.

 

Po prototypu by měl následovat mnohem větší tanker „Power Ark,“ který pojme 2 GWh. To odpovídá denní spotřebě 70 tisíc amerických domácností. Tato plavidla by mohla vozit obnovitelnou energii vyrobenou obnovitelných zdrojů na ostrově Hokkaidó, do přístavu Aomori v nejsevernější části ostrova Honšú. Při vhodném uspořádání plavidel by podle PowerX měly být náklady na transport energie 0,17 dolaru na 1 kWh.

 

##seznam_reklama##

Převážení elektřiny na tankeru má i svá rizika. Lodě by rozhodně měly být vybaveny účinným hasícím systémem. Požár plavidla plného baterií by mohl mít apokalyptické následky. PowerX již sehnali financování ve výši 70 milionů dolarů a uzavírají řadu partnerství. Do budoucna bude jistě zajímavé sledovat, jak si projekt tankeru pro elektřinu povede.

 

Video: Introducing Battery Tanker X

 

Literatura

New Atlas 30. 5. 2023.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:01.06.2023