O.S.E.L. - Polaris vyvíjí pro německý Bundeswehr raketový motor typu aerospike
 Polaris vyvíjí pro německý Bundeswehr raketový motor typu aerospike
Konvenční raketové trysky slouží dobře, mají ale svá technologická omezení. Slibnou alternativou je raketový motor s tryskou tvořenou centrálním tělesem, čili typ aerospike. Po překonání technologických obtíží při vývoji by takový motor mohl sloužit k letu ze země až na oběžnou dráhu.

Test dvojice motorů Linear Aerospike XRS-2200, původně postavených pro program X-33, v roce 2001. Kredit: NASA Marshall Space Flight Center, Wikimedia Commons.
Test dvojice motorů Linear Aerospike XRS-2200, původně postavených pro program X-33, v roce 2001. Kredit: NASA Marshall Space Flight Center, Wikimedia Commons.

Konvenční raketové motory jsou obvykle vybavené mohutnou tryskou ve tvaru zvonu, která chrlí žhavé plyny ze spalovací komory a urychluje tím let rakety. Je to nepochybně úspěšný design, který využívají vojáci i civilní inženýři přes sto let. Chemické raketové pohony se už ale dostaly na samotnou hranici fyzikálních možností a výrobci raket se stále více poohlížejí po alternativních řešeních.

 

Koncept kosmoplánu Polaris. Kredit: Polaris.
Koncept kosmoplánu Polaris. Kredit: Polaris.

Jednou ze slibných alternativ jsou raketové motory s tryskou tvořenou centrálním tělesem, čili design aerospike, který vznikl již v 50tých letech.

Německý vesmírný startup Polaris Raumflugzeuge nedávno získal kontrakt německého úřadu Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (BAAINBw), zajišťujícího vybavení pro Bundeswehr, který zahrnuje vývoj a testování nového motoru s tryskou tvořenou lineárním centrálním tělesem (linear aerospike)

 

Porovnání motoru s konvenční tryskou (vlevo) a motoru s tryskou tvořenou lineárním centrálním tělesem. Kredit: NASA, Wikimedia Commons.
Porovnání motoru s konvenční tryskou (vlevo) a motoru s tryskou tvořenou lineárním centrálním tělesem. Kredit: NASA, Wikimedia Commons.

Konvenční trysky raketových motorů bývají vyladěné na určitou výšku. Tryska, která funguje optimálně na úrovni moře, ztrácí s přibývající výškou na výkonu. Je to vlastně jeden z důvodů zavedení vícestupňových nosných raket. Ve větších výškách se používají jiné motory nebo alespoň jiné trysky.

 

Pokud jde o technologii aerospike, díky odlišnému designu lze postavit raketový motor, který bude skvěle fungovat od země až do vesmíru a ještě k tomu bude jednodušší, menší a lehčí. To znamená rakety s větším množstvím paliva a s větším nákladem, stejně jako možnost dosažení větší vzdálenosti, větší výšky i vyšší rychlosti.

 

Zní to skvěle, ale vývoj motoru typu aerospike určitě nebude jednoduchý. Největším problémem je ohromné množství tepla, které vyžaduje použití velmi odolných materiálů a výkonných chladicích systémů. Mimo jiné je to dobrá příležitost pro výrobu 3D tiskem.

##seznam_reklama##


Polaris si s tím hodlá poradit. Pokud uspějí, měli by testovat motor motoru s tryskou tvořenou lineárním centrálním tělesem s jejich technologickým demonstrátorem kosmoplánu. V takovém případě podle všeho půjde o první použití motoru s tímto designem za letu.

 

Video: XRS-2200 Linear Aerospike Engine Test fire at NASA Stennis Space Center (SSC)

 

Literatura

New Atlas 5. 6. 2023.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:06.06.2023