O.S.E.L. - Nebyl to vzkaz? SETI pátrá po technosignaturách u blízké supernovy
 Nebyl to vzkaz? SETI pátrá po technosignaturách u blízké supernovy
Nedávná supernova SN 2023ixf explodovala v galaxii Větrník, vzdálené „pouhých“ 21 milionů světelných let. Tým SETI a dalších institucí pojal podezření, že by to třeba mohl být signál. Takový hodně hlasitý maják. Radioteleskopy prohledávají okolí supernovy, i když šance na úspěch jsou jen mizivé.

Florian Rünger, Wikimedia Commons.

Když ve vesmíru exploduje supernova, je to samozřejmě strašná katastrofa, přinejmenším pro blízké okolí. Pro pozorovatele z bezpečné vzdálenosti je to ale také ohromná příležitost, k rozmanitým pozorováním. Některá jsou vcelku očekávatelná, jindy to může být extravagantní záležitost, jako když se to toho vloží SETI.

James Davenport. Kredit: University of Washington.
James Davenport.
Kredit: University of Washington.

Tým „lovců mimozemšťanů“ SETI, University of Washington, Yale University a Smith College měl asi dost šílený, ale rozhodně také zajímavý nápad. Využili nedávnou supernovu SN 2023ixf, která se odpálila v Galaxii Větrník, vzdálené asi 21 milionů světelných let.

Vzhledem k tomu je dotyčná supernova, o které víme od 19. května, nejbližší za posledních 7 let.

Allan Telescope Array. Kredit: Colby Gutierrez-Kraybill, Wikimedia Commons.

James Davenport z University of Washington a jeho kolegové pojali podezření, že by exploze supernovy mohla být signálem nějaké hodně pokročilé civilizace. Pokud tam nějaká je, mohli explozi využít anebo ji dokonce zařídit.

Je samozřejmě otázkou, zda vůbec existuje nějaká motivace, která by přiměla hypotetickou pokročilou civilizaci tohle udělat a zároveň by nás ta motivace neznepokojovala. Nicméně, na tomto výzkumu je zajímavý postup, nikoliv výsledek, který bude velmi pravděpodobně zcela nulový.

SN 2023ixf je supernova typu II, čili jde o explozi zhroucené masivní hvězdy. Badatelé kolem této supernovy vytvořili pomyslnou oblast „SETI ellipsoid,“ jejíž elipsoidní tvar bere v potaz viditelnost supernovy ze Země. „SETI ellipsoid“ obsahuje asi 100 hvězd.

Vědci při pátrání využívají data soustavy radioteleskopů Allen Telescope Array (ATA) v Kalifornii a radioteleskopu Robert C. Byrd Green Bank Telescope (GBT) v Západní Virginii.

Badatelé hodlají analyzovat data z oblasti „SETI ellipsoidu“ jednou měsíčně po několik příštích měsíců. Podle všeho jsou si vědomí mizivé naděje na úspěch. Jak ale říkají, bylo by politováníhodné, kdyby přišel signál a nikdo tady na Zemi neposlouchal.

Video: James Davenport - Technosignature Opportunities with LSST