O.S.E.L. - Na vývoji mladičkého vesmíru se zřejmě podepsaly ohromující bubbletrony
 Na vývoji mladičkého vesmíru se zřejmě podepsaly ohromující bubbletrony
Když čerstvě zrozený vesmír vychládal, procházel fázovými přechody, v nichž mohla realita bublat nesmírně energetickými bublinami, které se navzájem srážely, extrémně urychlovaly částice a vyráběly exotické objekty. Tyto úžasné bubbletrony mohly rozvlnit vesmír gravitačními vlnami, které bychom s trochou štěstí mohli zachytit i dnes.

Bubble Nebula (NGC 7635). Kredit: NASA, ESA, Hubble Heritage Team.

Čerstvě zrozeným vesmírem cloumaly poporodní křeče. Odehrávaly se tam nesmírně energetické a kataklyzmatické události. Měly ničivou sílu, ale zároveň se podílely na tvarování vesmíru a nasměrování jeho vývoje až do dnešní doby. Původně homogenní materie vesmíru se postupně rozpadala na jednotlivé fyzikální síly a komponenty.

Iason Baldes. Kredit: Université Libre de Bruxelles.

Iason Baldes z francouzské Sorbonne Université a jeho kolegové jsou přesvědčeni, že při vývoji raného vesmíru docházelo k fázovým přechodům, v nichž vznikaly masivní bubliny reality, které se navzájem srážely. Jako když se vaří voda. Bubliny byly natolik energetické, že by strčily do kapsy ty nejvýkonnější lidské urychlovače částic, jaké jsme doposud postavili. O mnoho řádů.

Baldes a spol. jim kouzelně přezdívají „bubbletrony.“ Pokud existovaly, mohly disponovat tak ohromujícími energiemi, že by vyráběly záplavy částic temné hmoty, mikroskopických černých děr (které se ihned vypařily) a dalších podivuhodných objektů. Badatelé spočítali, že by bubbletrony mohly vysvětlit množství temné hmoty, jaké odhadujeme v současném vesmíru.

Logo. Kredit: Sorbonne Université.

Významným zjištěním Baldesova týmu bylo, že by tvorba a fungování těchto přízračných bubbletronů mohly vytvořit kakofonii prvotních gravitačních vln ve vesmíru. Tyto gravitační vlny mohly rozeznít celý mladý vesmír jako ohromný zvon. A pokud existovaly, je docela dobře možné, že „rozeznívají“ vesmír dodnes.

Je to měsíc, co jsme byli svědky ohlášení detekce gravitačního pozadí vesmíru, o které se postarala pulsarová virtuální observatoř NANOGrav. Jde o nesmírně energetické gravitační vlny, jejichž frekvence je podstatně nižší než u gravitačních vln ze srážek hvězdných černých děr nebo neutronových hvězd.

Vědci se domnívají, že gravitační pozadí většinou tvoří gravitační vlny z monumentálních srážek supermasivních černých děr. Baldes s kolegy jsou přesvědčeni, že některé z nich by mohly být relikty z nejranějšího vesmíru, včetně bouřlivé éry bubbletronů. Podle nich by existenci bubbletronů mohly potvrdit budoucí analýzy detekovaných gravitačních vln, ať už z pulsarových observatoří anebo z připravovaných vesmírných i pozemních gravitačních observatoří.

Video: Iason Baldes: Dark Matter During Supercooled Confinement

Live Science 30. 7. 2023.

Datum:30.07.2023