O.S.E.L. - Kanabinoidy z konopí fungují proti zánětům. Vědci zjistili proč
 Kanabinoidy z konopí fungují proti zánětům. Vědci zjistili proč
Už delší dobu je jasné, že konopí má protizánětlivé účinky. Jejich mechanismus ale odborníkům dlouho unikal. Podle nového výzkumu je proti zánětům obzvláště účinný kanabinoid CBD. Aktivuje enzym 15-lipoxygenázu-1, čímž přepíná příslušné buňky imunitního systému z prozánětlivého nastavení do protizánětlivého módu.

CBD jako přepínač zánětu. Kredit: Peltner et al. (2023), Cell Chemical Biology.

Není tajemstvím, že konopí je přírodním bioreaktorem na velmi zajímavé biologicky aktivní látky. Proto se od pradávna využívá jako léčivá rostlina i rekreační/rituální droga a dnes se o něj zajímají výzkumné laboratoře. Odborníci již nějakou dobu vědí, že konopí má nejen analgetické (proti bolesti) a spasmolytické (protikřečové) účinky, ale že rovněž funguje proti zánětům. Až doposud ale nebylo jasné, jaký je mechanismus jeho protizánětlivých účinků.

Paul Mike Jordan vlevo. Kredit: Anna König / Friedrich-Schiller-Universität Jena.

Odpověď podle všeho našel Paul Jordan z německé Friedrich-Schiller-Universität Jena s týmem spolupracovníků. V rámci svého výzkumu zjišťovali, jak osm různých kanabinoidů z konopí, včetně populárního THC a jen o něco méně populárního CBD, působí na buňky lidského imunitního systému, které mají v popisu práce zánět. Ukázalo se, že všech osm studovaných kanabinoidů potlačuje tvorbu prozánětlivých signálních látek a naopak posiluje tvorbu látek, které záněty ukončují.

Logo. Kredit: Friedrich-Schiller-Universität Jena.

Obzvláště účinný byl kanabinoid CBD. Jordan a spol. proto prozkoumali jeho působení detailněji. Přišli na to, že CBD aktivuje enzym 15-lipoxygenázu-1, který spouští produkci látek zastavujících zánět. Jak říká Jordan, CBD vlastně funguje jako přepínač, který v příslušných imunitních buňkách změní nastavení zánětu z ON na OFF.

Dospěli k tomu díky experimentům v buněčných kulturách a následně si to potvrdili v experimentech na laboratorních myších. Výsledky výzkumu Jordanova týmu by časem mohly vést k novým typům léčby zánětlivých onemocnění, kterých je u lidských pacientů až příliš mnoho.

Vše nasvědčuje tomu, že klíčovou roli sehraje kanabinoid CBD, který je nejen nejvíce účinný pokud jde o záněty, ale jeho použití neprovázejí tak silné psychoaktivní projevy jako v případě THC. Doposud používané přípravky obvykle obsahují CBD i THC, což vede k příslušným důsledkům. Léčba, která by zahrnovala pouze CBD, by se těmto komplikacím do značné míry vyhnula.

Friedrich-Schiller-Universität Jena 29. 8. 2023.

Cell Chemical Biology online 29. 8. 2023.

Datum:01.09.2023