O.S.E.L. - Japonský railgun ATLA má za sebou první testy na moři
 Japonský railgun ATLA má za sebou první testy na moři
Poté, co americké námořnictvo v tichosti zabalilo projekt námořního railgunu, převzaly otěže vývoje elektromagnetického kolejnicového děla jiné země. Teď se s průlomovým úspěchem přihlásilo Japonsko, které jako první vystřelilo s railgunem na moři. „Střední“ railgun agentury ATLA by se měl stát součástí protivzdušné obrany, jak na moři, tak i na souši. Poradí si i s hypersonickými útoky.

Námořní test japonského railgunu. Kredit: ATLA.
Námořní test japonského railgunu. Kredit: ATLA.

V roce 2021 jsme byli svědky toho, jak americké námořnictvo po několikaletém úsilí, které bylo v podstatě úspěšné, zařízlo náročný projekt elektromagnetického kolejnicového děla, railgunu. Zbraň fungovala, odpalovala projektily, ale místo praktického využití se ocitla ve slepé uličce. Námořníci zjistili, že jim railgun za stávající situace a při současném stavu loďstva vlastně k ničemu není.

 

Japonský railgun ve vývoji (2018). Kredit: ATLA.
Japonský railgun ve vývoji (2018). Kredit: ATLA.

Japonsko, jak se zdá, má poněkud jiný názor. Japonská vládní agentura ATLA (Acquisition Technology & Logistics Agency), vyvíjí stejnojmenný railgun, který nedávno úspěšně otestovali střelbou na námořní platformě. Podle agentury ATLA to bylo poprvé, kdy někdo provedl s railgunem námořní test. Pro Japonsko je to významný milník. Počítají s využitím railgunu na moři i na souši.

 

Dostupné informace o testech nebo i o samotném railgunu jsou, jak jinak, skromné. ATLA postavila prototyp railgunu „střední velikosti.“ Vystřeluje 40 mm ocelové projektily o hmotnosti 320 gramů. Projektily by měly vylétat rychlostí asi Mach 6,5, přičemž jeden výstřel spotřebuje5 MJ energie. ATLA cílí vývoj railgunu tak, aby zvládl 20 MJ na jeden výstřel.

 

Japonský raketový torpédoborec Maja. Kredit: Chris Wong, Wikimedia Commons, CC BY 4.0.
Japonský raketový torpédoborec Maja. Kredit: Chris Wong, Wikimedia Commons, CC BY 4.0.

V současnosti není ani jasné, které lodě japonských námořních sil sebeobrany (JMSDF) budou vyzbrojeny railguny. Nejspíš půjde o některé torpédoborce, jako jsou například relativně moderní raketové torpédoborce třídy Atago. Japonsko má takové torpédoborce dva, DDG-177 Atago a DDG-178 Ashigara. Ještě slibnějšími kandidáty jsou novější raketové torpédoborce třídy Maja (DDG-179 Maja a DDG-180 Haguro).

 

Vzhledem rychlosti projektilů railgun představuje atraktivní obranný systém proti celé řadě hrozeb ze vzduchu, včetně hypersonických střel s plochou dráhou letu i hypersonických balistických střel. Podle dostupných zpráv ATLA počítá i s instalací určitého počtu railgunů na automobilové platformy, které by rovněž byly součástí obrany proti útokům ze vzduchu, včetně hypersonických.

##seznam_reklama##

 

Japonský „střední“ railgun je oproti dnes již opuštěným americkým projektům méně ambiciózní. Jeho provoz je méně náročný a spotřebuje méně energie. S tím také souvisejí poněkud omezené možnosti využití. Vypadá to ale, že i takový railgun je pro Japonsko smysluplný. Navíc již existují náznaky, že by se k agentuře ATLA a vývoji jejich railgunu mohli připojit američtí kontraktoři, pokud se japonský railgun ukáže jako životaschopný. Jak se zdá, technologie elektromagnetického děla ještě není úplně na odpis.

 

Video: The Japan ATLA and Self-Defense Force conducted the world's first offshore firing test of a railgun!

 

Video: Japan's Electromagnetic Railgun test From An Offshore Vessel

 

Video: ATLA

 

Literatura

Drive / Warzone 17. 10. 2023.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:22.10.2023