O.S.E.L. - GE Aerospace spojili rotační detonační pohon s ramjetem do hypersonického pohonu
 GE Aerospace spojili rotační detonační pohon s ramjetem do hypersonického pohonu
Ramjet je elegantní hypersonický pohon, ale funguje jenom při vysokých rychlostech. Duální hypersonický pohon DMRJ je ramjet, který využívá technologii rotačního detonačního spalování a pracuje v širokém rozmezí rychlostí. Test zmenšeného prototypu byl úspěšný, v příštím roce by měl být pohon k dispozici v plné velikosti.

Koncept systému s pohonem DMRJ. Kredit: GE Aerospace.
Koncept systému s pohonem DMRJ. Kredit: GE Aerospace.

Hypersonický pohon přináší revoluci do vojenských technologií. Létat rychlostí převyšující Mach 5 ale není jen tak. Chce to nové materiály, elektronické systémy a hlavně nový pohon, který takovou rychlost zajistí. V současnosti řada hypersonických systémů sází na kluzáky, které jsou urychlené na hypersoniku a pak už je žene jenom gravitace a setrvačnost. Takové systémy ale nabízejí jen omezenou manévrovatelnost či dolet.

 

Loňský test rotačního detonačního pohonu NASA. Kredit: Wikimedia Commons, NASA.
Loňský test rotačního detonačního pohonu NASA. Kredit: Wikimedia Commons, NASA.

V ideálním případě by hypersonický systém měl mít pohon pro většinu doby letu. Pak by raketa či jiná platforma mohla letět nízko, mít větší dolet i podstatně víc manévrovat.

Něco takového by mohl zařídit ramjet. Takový pohon má ale problémy při nižších rychlostech, takže by opět bylo nutné hypersonický systém nejprve urychlit jiným typem pohonu.

 

Logo. Kredit: GE Aerospace.
Logo. Kredit: GE Aerospace.

GE Aerospace tento problém řeší pozoruhodným duálním hypersonickým pohonem Dual-Mode Ramjet (DMRJ), který využívá při supersonické i hypersonické rychlosti rotační detonační technologii Rotating Detonation Combustion (RDC). V technologii RDC se palivo i vzduch přivádějí do prostoru mezi koaxiálními válci. Spalování má podobu nadzvukové vlny, která postupuje do trysky a vytváří tah. Elegance takového pohonu je v jeho jednoduchosti a v tom, že neobsahuje v podstatě žádné pohyblivé části.

##seznam_reklama##

Nový duální hypersonický pohon byl nedávno s úspěchem otestován jako zmenšený prototyp na zkušebním zařízení GE ve městě Niskayuna, stát New York. Kromě nového designu rovněž využívá nové materiály a elektroniku odolnou vůči extrémním teplotám a 3D tištěné komponenty. Cílem úsilí GE Aerspace je vytvořit praktický motor, který bude fungovat při rychlostech pod Mach 3 i rychlostech nad Mach 5. Zároveň je menší a lehčí než jiné srovnatelné motory. Pohon DMRJ v plné velikosti by měl být k dispozici zhruba v polovině roku 2024.

 

Video: How NASA Reinvented the Rocket Engine


Literatura

New Atlas 18. 12. 2023.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:19.12.2023