O.S.E.L. - Nové simulace počítají s jadernou planetární obranou proti balvanům z vesmíru
 Nové simulace počítají s jadernou planetární obranou proti balvanům z vesmíru
Co může být v dnešní době svátečnějšího, než jaderná exploze, která zachrání bezpočet životů? Vědci laboratoří LLNL vyvinuli nový sofistikovaný model pro simulace použití jaderné zbraně v planetární obraně, při odvracení přilétající planetky a hrozícího dopadu s devastujícími důsledky.

Simulace účinku jaderné exploze planetární obrany proti planetce.

NASA v září 2022 s velkou slávou otestovala náraz do kosmického balvanu, k němuž došlo v rámci mise Double Asteroid Redirection Test (DART. Střet s měsícem Didymoon planetky Didymos byl sice pouhým cvičením, jeho výsledky ale podstatně přispěly k vývoji planetární obrany doposud prakticky bezbranné Země.

Mary Burkey. Kredit: LLNL.

Kinetická obrana není špatná. Mise DART jednoznačně ukázala, že tímto způsobem jsme schopní zasáhnout. Problém je ale v tom, že do vesmíru dokážeme dostat impaktory jen omezené velikosti. Při klasickém nárazu by si poradily jen s menšími planetkami. Co kdyby nás ale ohrozil nějaký pořádně veliký kosmický balvan?

Odborníci amerických laboratoří Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL) počítají s tím, že se do planetární obrany před katastrofálními dopady planetek zapojí klasické jaderné zbraně. S touto myšlenkou si mnozí pohrávají již dlouho. Mary Burkeyová a její kolegové zkoušejí, jak obstojí v důkladných simulacích.

Vyvinuli si k tomu nový nástroj, který umožňuje hodnotit potenciální použití jaderné zbraně proti přilétající planetce. Podobné simulace přitom bývají velmi komplikované a zahrnují složité interakce mezi zářením a energií jaderné exploze – a povrchem i nitrem nebezpečné planetky. Model týmu Burkeyové pro takové simulace využívá poznatky získané během výše zmíněné mise DART.

Logo. Kredit: LLNL.

Jak říká Burkeyová, jaderné zbraně obsahují nejvíc energie na jednotku hmotnosti ze všech lidských zařízení. To z nich dělá zajímavý nástroj proti planetkám. Pro jejich použití v planetární obraně máme různé možnosti. Můžeme zkusit odchýlit planetku z kolizního kurzu, aby zůstala vcelku. Anebo ji můžeme roztříštit na mračno malých úlomků, které rovněž minou Zemi. Podmínkou ale je, jako obvykle u planetární obrany, že hrozbu odhalíme s dostatečným časovým předstihem pro vyslání kosmické lodě s jadernou náloží.

Sofistikované simulace tohoto druhu vyžadují velké množství dat. Tým Burkeyové zapojil do nového modelu pro simulace mnoho detailních fyzikálních parametrů, takže jsou výpočetně velmi náročné. Jak autoři studie přiznávají, pravděpodobnost, že Zemi za našich životů zasáhne větší planetka, není nijak velká. Pokud by k tomu ale došlo, následky by nejspíš byly nedozírné. Kdyby se taková hrozba opravdu zjevila, lidé na klíčových postech budou potřebovat výsledky simulací, aby mohli kvalifikovaně rozhodnout, co bude nejlepší udělat. Určitě neprohloupíme, když budeme mít takové simulace připravené.

Video: NASA’s DART Mission Tests Earth’s Defenses Against Asteroids | WSJ

LLNL 19. 12. 2023.

Planetary Science Journal 4: 243.

Datum:26.12.2023