O.S.E.L. - NASA a Lockheed Martin slavnostně představili nadzvukový letoun X-59
 NASA a Lockheed Martin slavnostně představili nadzvukový letoun X-59
Veřejnost se poprvé setkala s dlouho očekávaným supersonikem X-59. Je to experimentální platforma s technologií Quiet SuperSonic Technology (Quesst), která by měla zajistit sonický třesk tišší než prásknutí dveřmi. Jestli projekt uspěje, mohl by se stát základem pro návrat civilní nadzvukové letecké dopravy.

Slavnostní X-59. Kredit: Lockheed Martin.
Slavnostní X-59. Kredit: Lockheed Martin.

V legendárních Skunk Works v kalifornském Palmdale se v pátek 12. ledna slavilo. NASA se společností Lockheed Martin uspořádali slavnostní show, na které představili světu experimentální nadzvukový letoun X-59.

Motor General Electric F414. Kredit: NASA Armstrong Flight Research Center / NASA/Carla Thomas, Wikimedia Commons.
Motor General Electric F414. Kredit: NASA Armstrong Flight Research Center / NASA/Carla Thomas, Wikimedia Commons.

 

Půlhodinová veselice byla plná gratulací a proslovů, ale zároveň, jak se dalo čekat, postrádala detailnější informace o technologii či časovém plánu dalšího vývoje nadzvukového stroje. Přesto to ale bylo poprvé, kdy veřejnost dostala šanci vidět letoun X-59 v jeho definitivní podobě a hodně zblízka.

 

X-59 na ranveji. Kredit: Lockheed Martin.
X-59 na ranveji. Kredit: Lockheed Martin.

Technologie X-59 Quiet SuperSonic Technology (Quesst) je ve vývoji od roku 2016. Vznikla jako experimentální platforma pro znovuzavedení civilní nadzvukové dopravy. Od vyřazení nadzvukového letounu Aérospatiale-BAC Concorde 101/102 v roce 2003 žádné nadzvukové dopravní letouny nelétají.

 

Nejvíce medializovaným handicapem nadzvukových letounů je jejich sonický třesk, když překračují zvukovou bariéru. Konstruktéři letounů pak považují řešení tohoto problému za zásadní prioritu. Výsledkem bývají letouny bizarních tvarů, jako je i X-59 s extrémně dlouhou přední částí a speciálním trupem. Díky této konstrukci by měl být sonický třesk tohoto stroje hlasitý maximálně jako bouchnutí dveřmi. Skutečným fatálním problémem Concordu bylo nejspíš něco jiného. Šlo o ekonomický propadák, což speciální konstrukce vyřeší jen těžko.

##seznam_reklama##

 

Letoun X-59, jehož délka je 29 metrů a rozpětí křídel 9 metrů, pohání motor General Electric F414 s přídavným spalováním. Zajistí rychlost až Mach 1,5, při letu ve výšce 16 800 metrů. Pilot bude využívat vylepšený zobrazovací systém se 4K kamerou. První let nového supersoniku X-59 zatím nemá termín. Už teď je ale jasné, že letoun vznikl velmi rychle. Od ambiciózního konceptu do hotového letounu to trvalo jen pár let. Uvidíme, jak obstojí v letových testech.

 

Video: Rollout of the X-59 Quesst Supersonic Plane (Official NASA Broadcast)

 

Literatura

New Atlas 12. 1. 2024.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:13.01.2024