O.S.E.L. - Radikální plán počítá s navrtáním sopky kvůli téměř neomezené energii
 Radikální plán počítá s navrtáním sopky kvůli téměř neomezené energii
Když před časem omylem navrtali jeden z magmatických krbů vulkanického komplexu Krafla na Islandu, nespustilo to sopečnou erupci. V dohledné době to zkusí znovu, úmyslně. Chtějí prozkoumat magmatický krb a pak ho využívat jako zdroj prakticky nevyčerpatelné energie. Pokud jde o sopky, můžeme Islandu jen závidět.

Vrtání do magmatického krby Krafly. Kredit: KMT.

Nejspíš byste řekli, že vrtání do aktivního vulkánu není moc dobrý nápad. Odborníci organizace Krafla Magma Testbed (KMT) ale právě tohle hodlají udělat. Nejde přitom jen o vědecké machrování. Dělají si zálusk na téměř nevyčerpaný zdroj energie, jakým by se navrtaná sopka mohla stát.

Hjalti Páll Ingólfsson. Kredit: H. P. Ingólfsson.

Začalo to na počátku 21. století, když se rozhodli prozkoumat bezprostřední okolí jednoho z magmatických krbů vulkanického komplexu sopky Krafla na severu Islandu. Jejich původní motivací bylo zhodnotit terén ohledně jeho využití v geotermální energetice. Průzkumný vrt ale neprobíhal podle očekávání. Najednou narazili na horko přesahující 450 °C a vrt byl vzápětí zničen.

Badatelům došlo, že se nedopatřením provrtali přímo do magmatického krbu, který se nacházel v menší hloubce, než čekali. S okouzlujícím vědeckým nadhledem to zhodnotili jako důkaz, že navrtání magmatického krbu nevede k sopečné erupci, což do té doby nebylo jistě.

Jeden z kráterů Krafly. Kredit: Andreas Tille, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.

Teď se o totéž chtějí pokusit znovu. Tentokrát zcela záměrně. Sopka Krafla je pro podobné experimenty jako dělaná. Najít magmatický krb totiž bývá velmi obtížné. V tomto případě již vědci vědí, kde dotyčný magmatický krb je. Hjalti Páll Ingólfsson a jeho kolegové doufají, že se jim povede alespoň přímo změřit teplotu v magmatickém krbu, což zatím nikdo nedokázal.

Je to proklatě těžký úkol. Mimo jiné musejí vyvinout nové typy vrtáků a senzorů, které vydrží pekelné prostředí v magmatickém krbu. Pokud dodrží svůj jízdní řád, měli by začít s vrtáním v roce 2026. První z plánovaných vrtů bude vědecký. Měl by přinést spoustu cenných informací, které přispějí k pochopení procesů kolem tvorby zemské kůry, a také posílit naše schopnosti předvídat erupce.

V roce 2028 by mělo dojít na druhý vrt, který by těžit energii z Krafly. Tento vrt by měl čerpat ultra horkou vodu za ultra vysokého tlaku a pohánět s ní turbíny. Podle Ingólfssona jsou možnosti využití sopek téměř neomezené. Jediné, co se podle něj musíme naučit je, jak tato žhavá monstra zkrotit.

Video: Krafla Magma Testbed

Video: Magma well at Krafla: Temperature World Record

Science Alert 12. 1. 2024.

Datum:14.01.2024