O.S.E.L. - Universal Hydrogen úspěšně otestovali megawattový pohon na kapalný vodík
 Universal Hydrogen úspěšně otestovali megawattový pohon na kapalný vodík
Společnost Universal Hydrogen, která před rokem zaujala testem regionálního dopravního letounu s vodíkovým pohonem, uspěla s testem doposud největšího pohonu s palivovými články na kapalný vodík. Úspěšný test přibližuje Universal Hydrogen k zahájení přepravy cestujících letouny na kapalný vodík, s nímž počítají pro rok 2026.

Iron Bird během nedávného testu. Kredit: Universal Hydrogen.
Iron Bird během nedávného testu. Kredit: Universal Hydrogen.

Společnost Universal Hydrogen, která se zaměřuje na vývoj vodíkového pohonu pro již existující letouny s klasickým pohonem, má na svém kontě let doposud největšího dopravního letounu, který je poháněný převážně vodíkem. Jde o upravený turbovrtulový De Havilland Canada Dash 8, přezdívaný „Lightning McClean,“ který byl na jedné straně vybavený pohonem na vodíkové palivové články. Poprvé letěl před rokem, 2. března 2023.

 

Testovací letoun Lightning McClean s vodíkovým pohonem. Kredit: Universal Hydrogen.
Testovací letoun Lightning McClean s vodíkovým pohonem. Kredit: Universal Hydrogen.

Nedávno Universal Hydrogen ohlásili významný úspěch, když otestovali pohon s megawattovým palivovým článkem, který využíval k dodávání paliva modul s kapalným vodíkem. Podle šéfa Universal Hydrogen Marka Cousina jde o největší doposud vyzkoušený pohon s palivovými články na kapalný vodík.

 

Testování vodíkového pohonu. Kredit: Universal Hydrogen.
Testování vodíkového pohonu. Kredit: Universal Hydrogen.

Modul s kapalným vodíkem poháněl „Železného ptáčka“ (Iron Bird), pozemní testovací zařízení společnosti Universal Hydrogen, déle než 100 minut, čímž test simuloval běžný regionální let. Iron Bird je funkční model pohonu, který Universal Hydrogen testují se zmíněným letounem Dash 8.

 

Použitý modul s kapalným vodíkem obsahuje dost paliva na to, aby udržel zařízení Iron Bird v chodu na plný výkon déle než 3 hodiny. Jde o cca 200 kilogramů kapalného vodíku. Modul ho udrží po dlouhou dobu v kapalném stavu. Dva takové moduly by postačily na let o délce 926 kilometrů (500 námořních mil) s nezbytnou rezervou, pro regionální dopravní letoun ATR 72, který, jak jeho název napovídá, typicky uveze 72 cestujících.

##seznam_reklama##

 

Test proběhl v prostoru populárního „kosmodromu“ v Mohavské poušti Mojave Air & Space Port. Bylo to poprvé, kdy Universal Hydrogen společně použili vodíkový pohon a modul s kapalným vodíkem. Výsledek testu je významným milníkem na cestě k zahájení přepravy cestujících letouny, které budou vybaveny tímto typem pohonu. Universal Hydrogen s nimi chtějí začít v roce 2026.

 

Video: First End-to-End Demo of Liquid Hydrogen from a Module to Power Megawatt-Class Fuel Cell Powertrain

 

Video: Universal Hydrogen First Flight Mini-Documentary

 

Literatura

BusinessWire 27. 2. 2024.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:03.03.2024