O.S.E.L. - Radia Windrunner by se měl stát největším letounem světa s délkou 108 m
 Radia Windrunner by se měl stát největším letounem světa s délkou 108 m
Společnost Radia vyvíjí letoun Windrunner, který by měl mít kromě mamutí délky 108 m rozpětí křídel 80 metrů. Zvládne převážet náklad o hmotnosti přes 72 tun v prostoru o objemu asi 8 200 metrů krychlových. Měl by operovat z improvizovaných letišť a vozit především čepele rotorů gigantických větrných elektráren, čímž přispěje k dalšímu rozvoji větrné energetiky.

Vzlétne Radia Windrunner? Kredit: Radia.
Vzlétne Radia Windrunner? Kredit: Radia.

Až donedávna byla největším letadlem světa, pokud jde o délku, ukrajinská Mrija, která měřila 84 metrů. Poté, co shořela v žáru ruské invaze, se stal nejdelším letounem Boeing 747-8 se 76,3 metry. Teď se ale zdá, že by Boeing mohl o tento titul přijít. Společnost Radia vyvíjí letoun Windrunner, jehož proporce jsou vskutku mamutí.

 

Přeprava gigantické čepele rotoru. Kredit: Radia.
Přeprava gigantické čepele rotoru. Kredit: Radia.

Radia Windrunner by měl měřit 108 metrů. Je to letoun určený pro přepravu nákladů, které jsou natolik veliké, že to znemožňuje klasickou dopravu. Konkrétně jde o gigantické čepele rotorů větrných elektráren, které se postupně zvětšují a zvětšují, protože velikost rotoru je jedním z klíčových faktorů ovlivňujících výkon turbíny. Vozit něco takového po silnicích je ale logistická noční můra.

 

Windrunner na improvizované dráze. Kredit: Radia.
Windrunner na improvizované dráze. Kredit: Radia.

Windrunner je úžasná záležitost. Pojme nejen čepele rotoru, ale prakticky cokoliv, co se vejde do prostoru o délce 105 metrů a průměru 7,3 metrů. Jeho rozpětí křídel je 80 metrů, což je jen o 8,4 metrů méně než u Mriji. Výška letounu je 24 metrů, srovnatelná s Airbusem A380, ale pilotní kabina je umístěná dokonce až nad svrchní stranou trupu, aby nezabírala nákladní prostor, jehož objem je neuvěřitelných cca 8 200 metrů krychlových, čili asi sedminásobek oproti Mrije.

 

Monumentální letoun uveze až 72,575 tun nákladu a doletí až kolem 2 tisíce kilometrů. Zásadní předností Windrunneru je, že mu ke startu i pro přistání stačí improvizovaná dráha o délce pouhých 1 800 metrů. Mnohá letadla pro přepravu pasažérů, která jsou mnohem menší, potřebují podstatně delší dráhu. Windrunneru stačí, když má dráha zpevněný povrch, zbavený kamenů, vegetace a dalších překážek, podobně jako u vojenských dopravních letounů. Ve společnosti Radia totiž předpokládají, že se větrné farmy stavějí na místech, která nejsou poblíž mezinárodních letišť.

##seznam_reklama##

 

Je reálné, že Radia Windrunner opravdu vzlétne? Podle komentáře ve Wall Street Journal je v něm víc, než jen pár ilustrací, které jsou zatím k dispozici. Společnost Radia získala investici 104 milionů dolarů, a jak se zdá, počítají s tím, že Windrunner postaví, otestují a certifikují do zhruba 4 let. Gigantický nákladní letoun by pak mohl přispět k dalšímu rozvoji větrné energetiky a stavbě větrných farem na místech, kde to doposud nebylo praktické. Jistě bude zajímavé Radia Windrunner dál pozorně sledovat.

 

Video: We Are Radia

 

Literatura

New Atlas 17. 3. 2024.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:20.03.2024