O.S.E.L. - Čína staví elektromagnetický railgun pro vypouštění masivních kosmoplánů
 Čína staví elektromagnetický railgun pro vypouštění masivních kosmoplánů
Čína se pustila do nesmírně náročného projektu elektromagnetického katapultu kosmoplánů. Chtějí odpalovat stroje proporcí Beoingu 737 a váze 50 tun s lidskou posádkou na orbitu. Mají-li uspět, budou potřebovat extrémně dlouhou dráhu a nesmírně výkonný zdroj energie. Pokud to ale zvládnou, vstoupí do historie.

Čínský kosmoplán. Kredit: South China Morning Post.

Chýlí se éra tradičních raket s chemickým pohonem ke konci? Jak se zdá, i v Číně hledají alternativy pro přepravu lidí i nákladu na oběžnou dráhu. Podle nedávno zveřejněných informací pracují na elektromagnetickém railgunu, který by měl odpalovat na oběžnou dráhu pilotované kosmoplány o velikosti Boeingu 737 a váze 50 tun. Je to velmi ambiciózní projekt.

Neúspěšný railgun amerického námořnictva. Kredit: US Navy, Wikimedia Commons.

Ať už tomu budeme říkat railgun, katapult nebo třeba mass driver, elektromagnetický urychlovač pro vypouštění velkých transportních prostředků představuje atraktivní technologii. Na rozdíl od nosných raket plných paliva, jak je dnes známe, zůstává většina systému railgunu na zemském povrchu a samotné kosmoplány či kosmické lodě mohou být velmi lehké. Pokud to Čína dotáhne do konce, půjde o jeden z největších technologických úspěchů lidstva v historii.

Podle čínských oficiálních médií plánují postavit elektromagnetický railgun, který urychlí kosmoplán na nadzvukovou rychlost Mach 1,6 a možná až Mach 5. Když se kosmoplán dostane do výšky, zažehne vlastní motory a doletí na oběžnou dráhu. Technologicky to není jednoduché, zvlášť pokud má lidská posádka takový odpal přežít. Ale v zásadě je to zvládnutelné.

Schéma railgunu. Kredit: DrBob, Wikimedia Commons.

Elektromagnetický railgun pro orbitální lety vyvíjí institut Flight Vehicle Technology Research Institute, který je součástí korporace China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC). Údajně již postavili 2kilometrovou testovací dráhu v Ta-tchungu, provincie Šan-si na severozápadě Číny. Měla by být umístěna ve vakuovaném tubusu a v tuto chvíli dokáže urychlit objekty na 1000 km/h.

Číňané budou muset překonat řadu překážek. Například, pokud má railgun urychlit kosmoplán s lidskou posádkou na Mach 1,6 a posádka má zůstat na živu, musí to být na dráze o délce nejméně 8 kilometrů. To znamená ohromnou spoustu supravodivých elektromagnetů a největší vakuovaný prostor na světě s ohromující baterií pump pro udržení vakua. Pokud by došlo k drastické nehodě, uvolní se energie odpovídající taktické jaderné zbrani.

Další věc je potřebná energie. Railguny na palubě americké letadlové lodi, které odpalují letouny rychlostí 241 km/h, k tomu využívají 121 MJ. Urychlit stejným způsobem podobný objekt na Mach 5 si vyžádá 50 GJ. Plánovaný čínský kosmoplán je při tom ještě asi 10krát těžší. Systém, který by tohle měl zvládnout, bude potřebovat jadernou elektrárnu generující gigajoule za sekundu a úplně nový typ superkapacitorů, asi tak tisíckrát výkonnější než dnešní nejlepší experimentální superkapacitory.

Když se to všechno posčítá, bude to chtít ohromné úsilí a zdroje, aby se to Číně povedlo. Pokud to ale zvládnou, čeká je sladká odměna v podobě vynášení nákladu na orbitu v ceně asi 60 dolarů za kilogram. Byl to naprostý průlom. Například vychvalovaní SpaceX to zvládají zhruba za 3 tisíce dolarů na kilogram. Nechme se překvapit!

Video: The Scientific Principle Of The Railgun