O.S.E.L. - LINKY
 LINKY
Planeta u trojhvězdy, objev fosílií z ediakarské doby, život v mezihvězdném prostoru, v ČR možná vyroste nové špičkové medicínské zařízení, námět na investici... Následuje pravidelný přehled odkazů.

Odborníci z americké kliniky Mayo se podílejí na plánu výstavby špičkového medicínského zařízení v Brně. Nové centrum bude vůbec prvním partnerským zařízením kliniky Mayo v Evropě. Američané poskytnou know-how a vývojové projekty.

Aktuální dění kolem odloženého startu raketoplánu Discovery.

Byla objevena první planeta v systému trojhvězdy. Z jejího povrchu je možné postupně pozorovat západy a východy tří sluncí. Jedná se o plynného obra velikosti Jupiteru.
Jak je systém uspořádán? Planeta obíhá kolem největší z trojice hvězd (poměrně blízko, bude tedy pořádně horká). Další dvě hvězdy obíhají kolem společného těžiště a současně kolem hvězdy největší.
(+ navíc obrázek pohledu na planetu z jejího hypotetického měsíce)

V Číně se podle všeho podařilo objevit nové pozůstatky živočichů z období Ediacara.

Varovné signály u sýkor mohou odpovídat typu predátora. Sýkorky tak dokáží odlišit například dva druhy sov, výra virginského a kulíška (ten druhý je jim kupodivu nebezpečnější).

Život by podle jedné lehce kuriozní teorie mohl existovat i na "planetách" volně se převalujících v mezihvězdném prostoru. Před vychladnutím by zdejší biosféru mohla chránit tlustá vodíková peřina, zdrojem tepla by byl radioaktivní rozpad uvnitř planety.

Co kdyby gravitace byla v porovnání s elektromagnetickou silou relativně o něco silnější, nebo její poměr byl naopak ještě zanedbatelnější než dnes? Jak by v takovém vesmíru vypadaly hvězdy a jaké perspektivy by měla biologická evoluce?

Další text o zlaté rýži obohacené vitamínem A a o regulačních obstrukcích, které provázejí uvedení tohoto produktu do života. Tentokrát přímo od jednoho z objevitelů celé technologie.

Jakým směrem se ubírají metody biometrické identifikace? Namísto rozpoznávání tváře by se výrazněji mohla uplatnit analýza tvaru očí.

Na webu Liberálního institutu se objevil rozsáhlý materiál "Tržní přístup k ochraně životního prostředí" (PDF). Text vyjadřuje optimistický pohled na věc a polemizuje proti katastrofickým prognózám.

Obchod s diamanty zažívá boom. Cena stoupá, těžařům se prý v poslední době navíc nepodařilo objevit žádné významné nové ložisko a hodlají se zaměřit na těžbu v politicky nestabilních zemích. Že by námět pro výhodnou investici? (Tip poskytnut bez jakékoliv záruky :-).)

Datum:16.07.2005 07:39