O.S.E.L. - Život se na Zemi dostal z vesmíru v „polotovarech“
 Život se na Zemi dostal z vesmíru v „polotovarech“
Stavební kameny z nichž se skládá živá hmota na Zemi, putují vesmírem jako aromatické uhlovodíky, a to v hojném množství.

Spirální galaxie M81. Červená barva značí emisní stopy po molekulách cyklických uhlovodíků obsahujících dusík. Objev těchto sloučenin ve vesmíru umožnil snímek ze Spitzerova teleskopu pořízený v infračerveném spektru.

Vědci z NASA pátrají po stopách života v kosmu prakticky již od vzniku této organizace. Mezi nejzajímavější objevy v tomto směru lze řadit průkaz organických látek, které se dostaly na Zemi s meteority. Nasvědčoval tomu rozbor  Murchisonova meteoritu. Zmíněný meteorit dopadl v Australii  již v roce  1969, dnes je  pokládán přímo za učebnicový příklad důkazu přítomnosti uhlíku se stopami organických látek.

Schema polycyklického uhlovodíku s atomem dusíku. Modré kuličky znázorňují uspořádání atomů uhlíku, žluté představují vodík a červeně je znázorněn atom dusíku. Obdobné molekuly jsou ve vakuu značně stabilní a ve vesmíru „přežívají“ od doby několika málo miliard let po velkém třesku.

Nyní přicházejí vědci z NASA s dalším zjištěním, které zásadně mění náš pohled na vesmír. Ukázalo se, že ve vesmíru se vyskytují bloky organických sloučenin, a že jich tam je plno. Stavební kameny, ze kterých se  živá hmota na Zemi skládá, se ve vesmíru vyskytují všude kam jen oko Spitzerova teleskopu dohlédne. Jinak řečeno, stavební „prefabrikáty“ z nichž se živá hmota skládá, se k nám dostaly z vesmíru.

Astronom Douglas Hudgins z výzkumného centra v Ames v Kalifornii, který je hlavním autorem studie publikované v letošním říjnovém čísle  Astrophysical Journal tvrdí, že stavební části, které jsou pro biochemické reakce rozhodující, se vyskytují v celém vesmíru. Nejedná se přitom o výskyt sporadický, nýbrž jsou jich tam, podle něj, „mraky“.

Poznatek byl učiněn za využití dat ze Spitzerova teleskopu. Ukázalo se, že komplex organických molekul nazývaných cyklické aromatické uhlovodíky, se vyskytuje v každém kousku naší galaxie. Astronomové považují tento poznatek za převratný. Nejedná se o lecjaké aromatické polycyklické uhlovodíky. Rozborem spektra se podařilo zjistit, že ve své struktuře mají zabudovány také atomy dusíku. Z pouhých stavebních kamenů živé hmoty se tyto uhlovodíky s dusíkem  rázem jeví jako základní stavební kameny života, protože zde na Zemi jsou na těchto látkách založena většina důležitých životních dějů.

Dr. Douglas Hudgins: „Ironií je, že největší koncentrace základních stavebních kamenů živé hmoty je okolo mrtvých hvězd.“

Organické molekuly obsahující dusík jsou například základem našeho genetického kódu, a to jak ve formě DNA, tak i těch nejprimitivnějších forem genetického kódu v podobě RNA. Zmíněné molekuly jsou základní stavební jednotkou molekuly chlorofylu,...
Zjištění těchto polycylklických dusíkatých látek ve vesmíru umožnila až kombinace pozorovaných údajů získaných z teleskopů v infračerveném světle, laboratorních pokusů sledujících chování látek v extrémních podmínkách  a počítačová simulace.  To vše nakonec vedlo k poznatku, že  molekuly aromatických uhlovodíků jsou molekulami poměrně stabilními a že jsou schopny odolat jak  nelítostnému chladu mezihvězného prostoru, tak zde přítomné radiaci. Cyklické uhlovodíky se na Zemi vyskytují jako pevné látky. Ve vesmíru, kde se teplota blíží absolutní nule, a kde je vakuum, se ale vyskytují jako elektricky nabité molekuly plynu, to jim zřejmě propůjčuje zvýšenou odolnost.

A tak zatímco se ještě před několika lety se soudilo, že dusíkaté aromatické uhlovodíky se ve vesmíru nemohou vůbec vyskytovat, nyní vidíme, že tomu je jinak, a že vlastně žijeme ve vesmíru, kde jsou tyto molekuly jeho zcela běžnou součástí.

Aromatické uhlovodíky obsahující dusík nejsou jen stavebními kameny pro DNA a RNA. Tvoří také chuť čokolády, stojí za účinkem kofeinu, a jak se nyní ukázalo, těchto molekul je plný i celý vesmír.

Poněkud paradoxní na tomto objevu je, že největší koncentrace těchto biogenních prvků astronomové zjišťují v sousedství mrtvých hvězd. I přes pozorovaná nahromadění těchto sloučenin v některých částech vesmíru platí, že základní stavební kameny živé hmoty jsou hojně rozšířeny ve všech částech vesmíru. To ale  také znamená, že jsou  dostupné všem planetám na kterých byl, je a bude vznik života možný. Dnes na Zemi dopadá více než sto tun kosmického materiálu. V mnoha případech se jedná o organický materiál. Je zřejmé, že  ještě před tím, než naše okolí „vyčistila“ gravitační síla Slunce, byl přísun těchto materiálů hvězdným prachem mnohem hojnější než jak se tomu děje dnes, a že vznik života z „prefabrikátů“ je také mnohem pravděpodobnější, než teorie vycházející z náhodného pospojování  atomů ve funkční molekuly.

Poznámka
: Za nový pohled na vesmír  vděčíme kromě zmíněného Dr. Hudginse také pánům Bauschlicherovi, Mattiodovi, Peetersovi, a Allamandolaovi. Všichni jsou  zaměstnanci výzkumného střediska NASA v Kalifornii. Kontakt pro další informace:  Dr. Douglas Hudgins, e-mail  DOUGLAS.M.HUDGINS@NASA.GOV
Tomuto problému jsme se již na Oslu věnovali v článku "Stavební kameny života v mladém vesmíru". Poznatek však považujeme za natolik převratný, že se mu věnujeme z poněkud jiného úhlu pohledu ještě jednou.

Datum:14.10.2005 09:38