O.S.E.L. - Tyranosaurův děda
 Tyranosaurův děda
Nejstaršího známého zástupce druhohorních dinosaurů z evoluční linie, jež "kulminovala" populárním tyranosaurem objevili vědci v Číně. Guanlong wucaii přichází "s kloboukem na hlavě".

Guanlong wucaii - na průkazové foto.

"Korunovaný drak z pětibarevných skal" - tak bychom mohli přeložit vědecký název Guanlong wucaii pro dinosaura, jehož ostatky byly nalezeny v lokalitě Wucaiwan na severovýchodě Číny. Velikostí nebyl nijak impozantní. Měřil "jen" tři metry. Jde však bezpochyby o nejstaršího zástupce  rodinky, do níž patřil výrazně mladší tyranosaurus. "Korunovaný drak" žil před 160 miliony roků. Tyranosauři a jejich současníci se proháněli dnešní Asií a Severní Amerikou posledních 20 milionů roků druhohor, jež skončily velkým karambolem před 65 miliony lety.

Specializace tyranosuarů a jejich příbuzných byla tak výrazná, že v jejich kostrách zcela "přepsala" původní znaky a vědci proto jen tápali v představách, kdo byli předci těchto největších suchozemských dravců všech dob.  Dlouho byli tyranosauři považování za potomky karnosaurů, které reprezentovali ve fauně pozdní jury a rané křídy např. alosauři. Poslední dobou ale přešli do útoku zastánci teorií, podle kterých byli tyranosauři potomky poměrně malých, ale o to čipernějších celurosaurů, k nimž patřil např. kompsognatus.

Nejnovější čínský nález "korunovaného draka" popsaný ve vědeckém časopisu Nature představuje neprimitivnějšího známého zástupce tyranosauří evoluční linie. Tenhle prcek hrál ve své době zřejmě druhé (a možná i třetí) housle, protože žil vedle mnohem větších dravých monolofosaurů, kteří tehdejšímu světu zřejmě dominovali.

A v plné kráse i s fialovým prachovým peřím na zádech.

Ve vědě však patří guanlongovi zcela jistě part "prvních houslí". Vědcům se dostaly do rukou hned dva dokonale zachovalé exempláře - 12 roků starého dospělce a  šestiletého "teenagera". Jde s výjimkou tyranosuarů o nejzachovalejší kostry z celé vývojové skupiny těchto dinosaurů. Proto z nich mohli vědci vyčíst evoluční kořeny tyranosaurů. Ty sahají bezpochyby k celurosaurům.

Z dokonale zachované kostry toho laik moc nevyčte. Proto je lepší, když je k fotce fosílie přiložen nákres, který ukazuje "co je co".

Mnozí dinosauři z této rodinky nesli na čele nejrůznější ozdůbky. Někteří měli na nose řádku jakýchsi růžků (Appalachiosaurus) nebo jakési lišty (např. opeřený Dilong). Ovšem guanlong byl mezi nimi v tomto ohledu skutečným králem a označení "korunovaný drak" si bezesporu zaslouží. Nesl na nose velký výběžek s řadou prohlubní. Takové ozdoby byly ve střední a pozdní juře mezi dinosaury v módě. Vědci usuzují, že byly příliš křehké, než aby sloužily jako zbraně pro vzájemné zápolení. Spíše se přiklánějí k názoru, že to byla signální zařízení, kterými se například navzájem představovali příslušníci jednoho druhu a sloužil i jako vodítko pro výběr pohlavních partnerů. Kostra "mladíka" měla mnohem menší "korunu", než jakou nesl dospělý exemplář guanlonga, a z toho lze usuzovat, že se ozdobě hlavy dostávalo plného uplatnění až po dosažení pohlavní dospělosti. Podle amerického paleontologa Jamese Clarka z George Washington University, který je spoluautorem popisu "korunovaného draka, byla koruna zřejmě pestře zbarvena.

A ještě jedna maličkost. Guanlong je rekonstruován s "opeřením", které bylo u této rodiny dinosaurů (stejně jako u mnoha dalších) už několikrát prokázáno. To je věc, která by ještě před pár lety vyvolala senzaci a možná i zavilý odpor mnoha odborníků. Dneska už to nikomu nepřijde. Na "holého" tyranosaura v podání Spielbergova filmu Jurský park bychom proto možná měli koukat jako na tyranosauří "hambárnu", kde je dinosoaur zbaven svéhlavými filmaři "ošacení". Ostatně tyranosauři v období jury nežili a jejich vystupování ve filmu s "jurským" názvem je kromě hambárny i anachronismem. Něco jako výlet pana Broučka do 15. století.

Datum:09.02.2006 16:55