O.S.E.L. - Bush vetoval zákon o kmenových buňkách
 Bush vetoval zákon o kmenových buňkách
President George W. Bush splnil slib a vetoval zákon podporující výzkum embryonálních kmenových buněk. Mezi vědci, ale i významnými členy vlastní republikánské strany, vyvolal jeho čin zděšení.

Zákon o který jde, mohl uvolnit omezení které se vztahuje na možnost financování výzkumu kmenových buněk z federálních zdrojů. Připravený zákon již dostal u senátu spojených států zelenou. Hlasováním prošel hladce poměrem hlasů 63: 37.
Nyní, Bush, jako představitel moci výkonné, smetl zákon se stolu. Ten se nyní musí vrátit zpět zákonodárcům.  Konkrétně Sněmovně representantů (House of Representatives). Ta by mohla presidentské veto přehlasovat, ale jen za předpokladu, že získá dvoutřetinovou většinu.

Američtí vědci se již nechali slyšet, že absence federálních fondů pro výzkum nových typů kmenových buněk, zpozdila a bude dál bránit rozvoji životy zachraňujícím terapiím. Kmenové buňky jsou odborníky všeobecně považovány za buňky, které mohou pomoci léčit nemoci jako je Parkinsonova choroba, cukrovka, poranění míchy,...

Nelogické rozhodnutí

Rodiče, kteří adoptovali zmrazená embrya, tleskají presidentskému vetu. (Foto: AP, Ron Edmonds)

Z federálních zdrojů byl v minulosti již tento výzkum podporován a byl označenjako jako perspektivní. V roce 2005 bylo například dovoleno tyto prostředky využívat k získávání kmenových buněk z embryí, která se stala nadbytečnými při in-vitro fertilizacích. Při léčbě neplodnosti se při IVF technice provádí oplodnění lidských vajíček. To se provádí ve zkumavce. Získá se tím mnoho embryí, ne všechna lze ale využít. Pro implantaci ženě do dělohy se vybírají ta nejlepší. Embrya, která v in vitro podmínkách vykazují nějaké poruchy ve vývoji, jsou odpadem. Zbylá nepoužitá embrya se zamrazí pro případ, že žena na poprvé neotěhotní. Pokud je léčba úspěšná a ženě se dítě, nebo děti narodí, o desítky zamrazených embryí ztratí léčený pár zájem. Nechce je a ani nehodlá přispívat na náklady spojené s jejich uchováním v tekutém dusíku. Taková embrya sloužila k přípravě buněčných linií, které jsou schopny nahradit jakoukoli buňku v našem těle.

Bushovo rozhodnutí je svým způsobem nemorální. Upírá totiž naději lidem, pro které léčba kmenovými buňkami je nadějí poslední. Tragikomické na celé věci je fakt, že jako argument pro upírání možnosti léčby na smrt nemocných, se Bush ohání „nemorálností zabíjení“.

Zatím co vědci jsou z vývoje znepokojeni, presidentovo veto našlo u značné části voličů své příznivce. Na fotografii jsou příslušníci rodin, kteří adoptovali nadbytečná zmrazená embrya. Ti přišli vyhlášení veta nad embryonálními kmenovými buňkami do jižní části Bílého domu dne 19. července oslavit.

Datum:22.07.2006 13:15