O.S.E.L. - GM kvasinky tvoří mnohem více “zeleného paliva”
 GM kvasinky tvoří mnohem více “zeleného paliva”
Po krátké době už zase píšeme o věcech z Massachusettského technologického institutu. Dnešní příspěvek se týká dilema, do kterého tamní vědci přivedli odpůrce GMO. Upravili totiž kvasinku, která je teď na nejlepší cestě stát se ekonomicky výhodnou producentkou ekologického paliva.

Biologický limit
Kdo se někdy pustil do výroby domácího vína většinou ví, že proces kvašení dokáže slušně poprskat celý strop. Ale jen zpočátku. Postupně se kvasný proces zpomaluje, až bublání ustane úplně. To když je v demižónu koncentrace alkoholu tak vysoká, že se stává pro kvasinky osudným. Prakticky se svým vlastním produktem otráví. Vědci nyní dokázali spustit proces, který kvasinkám zvyšuje odolnost k tomuto jedu. Vinařům se klasickou selekcí také podařilo vyšlechtit kvasinky, které alkoholu snesou více, ale přirozený způsob dovoluje zvyšovat toleranci pomalu, tak říkajíc jednou za čas, když se náhodou některý z genů výhodně změní. Jenže tolerance k alkoholu je prevít. Závisí na mnoha genech, které spolu musí navíc spolupracovat. To je důvod, proč je klasické šlechtění kvasinek téměř neúčinné.
V genomu kvasinek existuje gen, který je znám již delší dobu, má jméno SPT15. Byl již použit při šlechtění baktérií. Kóduje totiž proteiny, které řídí aktivitu mnoha dalších metabolických genů.

Greg Stephanopoulos

Nyní je to ale poprvé, co se vědci pustili k ovlivňování tohoto genu u kvasinek. Pokus se jim zdařil. Geneticky modifikované kvasinky mají významně vyšší odolnost k alkoholu. Kvasinky s tímto pozměněným genem  překvapily své stvořitele ještě v jedné věci. Naštěstí mile. Podle Grega Stephanopoulose dokáží vyprodukovat za 21 hodinový cyklus o polovinu alkoholu více, než jejich geneticky neošetřené sestřičky.  Zatím se neví co jim tuto produkci tak urychlilo, ale je to tak.

Laškování s mnoha geny současně většinou buňky zničí. Stephanopoulosov, který tak činil prostřednictvím SPT15 ukázal, že existují výjimky. Ikdyž se zatím jedná o laboratorní výsledky, vědci jsou přesvědčeni, že kvasinky by stejně dobře měly pracovat i v provozních pomínkách velkovýrobních technologií.
Stávající kmeny kvasinek používané v lihovarnickém průmyslu přestávají pracovat jakmile  koncentrace alkoholu stoupne na dvanáct až patnáct procent. Modifikované kvasinky dobře snášejí mnohem vyšší koncentrace a živé zůstávají i když se koncentrace alkoholu zvýší násobně.

Tyto výsledky zřejmě neskončí jen u levnější produkce biopaliva. Vědci si myslí, že gmo kvasinky najdou uplatnění také v pivovarech a u vinařů. Dovolí totiž vyrábět přirozenou cestou kvašené nápoje o takovém obsahu alkoholu, jaké se musely dosud připravovat pomocí destilace a nebo přimícháváním syntetického lihu.

Pramen: NewScientist