O.S.E.L. - Ochranný štít po vzoru Enterprise
 Ochranný štít po vzoru Enterprise
Vědci z Rutherford Appleton Laboratory chtějí ověřit, zda mini magnetické pole bude schopno ochránit posádku kosmických lodí před rozmary Slunce a jeho občasnými velkými erupcemi doprovázenými velkými dávkami škodlivého záření.

Vesmírné agentury USA, Evropy , Číny a, Japonska a Indie oznámily že se pustí do výzkumu možného využití sluneční soustavy. První na řadě by měl být zase Měsíc a poté i Mars. Opuštění ochranné náruče Země ale pro cestovatele s sebou nese riziko. Je jím záření. Tým vědců z Rutherford Appleton Laboratory se chystá postavit experimentální magnetický štít, který by novodobé dobyvatele během jejich cesty mezi planetami chránil. Se svým plánem seznámila v tomto týdnu své kolegy Ruth Bamford na setkání astronomů v anglickém Prestonu.

Podle vědců je možné vytvořit okolo vesmírných lodí umělou mini magnetosféru, která by byla obdobou té pozemské a která by chránila posádky při cestách na Měsíc a na Mars. Základem zařízení, které by takové silné magnetické pole vytvořilo, by měly být prstence ze supravodiče. (Credit: Image courtesy of Royal Astronomical Society)

Kosmické záření, které se šíří ze Slunce může způsobit astronautům akutní onemocnění ale také  smrt. Mezi lety 1968 až 1973,  astronauti z Apolla, kteří vystoupili na Měsíc byli v kosmu jen asi 10 dnů a byli rádi, že se v té době Slunce chovalo slušně a že zrovna nespustilo svoje občasné erupce, vrhající do okolí smrtelné dávky radiace. Když se na to díváme s odstupem času, tak Neil Armstrongův krok na Měsíci byl vlastně dost velkým hazardem, který mohl skončit zcela jinak.

Na mezinárodní orbitální stanici mají nyní její obyvatelé k dispozici modul se silnou ochrannou stěnou, kam se v případě erupce mohou uchýlit. Problém se tím ale nevyřešil. Dopravit do kosmu velké a hmotné předměty je ekonomicky neúnosné. Posádka ale nemůže být natěsnaná v malém prostoru věčně. Navíc se ukázalo, že malé dávky radiace po dlouhou dobu jsou stejně nebezpečné, jako náhlé ozáření jednorázovou velkou dávkou.

Enterprise již deflektory proti kosmickému záření, pracující na principu magnetického pole, používá delší dobu.

Na Zemi takové problémy nemáme. Chrání nás totiž silná vrstva atmosféry a magnetické pole Země. Na Oslu jsme o něm psali například v článku Tisíce bublin přehřátého plynu .

Magnetické pole zasahuje daleko od Země a vychyluje ty nejnebezpečnější hmotné částice z dráhy tak, že nás míjejí. Vědci z Rutherford Appleton Laboratory chtějí vyrobit obdobný ochranný štít v malém. Hodlají laboratorně ověřit, zda vychylovací štít bude schopen osádky vesmírných lodí chránit. V projektu hodlají využít poznatků o supravodivosti a techniky, kterou vědci vypracovali k jinému účelu, a sice při své snaze ovládnout jadernou fúzi.

Pramen: Royal Astronomical Society.

Datum:20.04.2007 09:02