O.S.E.L. - Za hromadným úhynem včel nebudou mobily, ale patogeny
 Za hromadným úhynem včel nebudou mobily, ale patogeny
Vědci ze dvou pracovišť - Edgewood Chemical Biological Center a University of California v San Francisku jsou přesvědčeni, že se jim podařilo najít viníky, kteří mají v USA a Evropě na svědomí hromadné úhyny včel.

V  posledních dnech u nás snad nebylo media, které by nereferovalo o vlivu záření z mobilů na hromadné vymírání včel. Ostatně i v diskusi pod některými články nás na to upozorňujete. Také jste nám psali e-maily s kritikou, že jsme „zaspali“ a nabádali nás k nápravě. Odpovídali jsme vám, že se nám vysvětlení hynutí včel vinou mobilů, nezdá a proto, že o této kauze nehodláme referovat. Teď ale toto naše rozhodnutí měníme.

Kauza
Západní pobřeží USA tak už ztratilo šedesát procent chované včelí populace, východní dokonce sedmdesát procent. Stejné příznaky - náhle opuštěné úly hlásí včelaři také z Německa, Švýcarska, Španělska, Portugalska, Itálie, Řecka a z Británie.
Hlavní hypotéza je založena na tom, že mizení včel je způsobeno poruchami chování, v orientaci a v navigaci. Poruchy má způsobovat radiace z telefonů, které ruší navigační systémy včel a brání jim najít cestu zpět do úlů.

Nové poznatky

Vědci z ECBC přišli na pravděpodobného viníka, který způsobuje úhyny včelstev katastrofálních rozměrů. (Credit: Scott Bauer, USDA/ARS)

Americkým vědcům se nyní zřejmě podařilo odhalit skutečné viníky celého problému. Umožnila jim to technika, kterou používají vojáci. Tato technika se je označována zkratkou „IVDS“, nebo-li Integrated Virus Detection Systém. Jde o techniku vyvinutou specielně pro americké ozbrojené síly. Umožňuje jim rychle prověřovat velké množství vzorků na přítomnost patogenů. Minulý týden se právě touto metodou podařilo vědcům z Edgewood Chemical Biological Center izolovat virus a patogenní parazity, které se vyskytují u uhynulých včel. Podle vědců se s vysokou pravděpodobností jedná o původce včelí katastrofy.

Objev učinili pracovníci z Edgewood  centra (ECBC) již minulý týden. Jejich kolegové z university zase přes víkend provedli ověřovací testy. V pondělí už oba týmy společně informovaly americké ministerstvo zemědělství. Prakticky obratem byla sestavena pracovní skupina, která dostala za úkol připravit opatření, která by včelám mohla pomoci. Že v této skupině expertů mají hlavní slovo vědci z Edgewood centra snad není třeba ani dodávat.
Situaci budeme dál pečlivě sledovat, protože úhyny včel se netýkají jen Severní Ameriky, nýbrž i našich evropských končin. Jakmile komise zveřejní seznam nápravných opatření, budeme o nich na Oslu informovat.
Přesto, že se jedná o převratný objev, nemusí být v této kauze vše zažehnáno. Opatření před šířením virových infekcí totiž nebývají jednoduchá. Nezbývá než doufat, že i to se vědcům podaří vyřešit a že "Colony Collapse Disorder" (CCD), jak se vymírání včel začalo říkat, brzo jako problém, „vymře“ také.

Pramen:  Edgewood Chemical Biological Center