O.S.E.L. - Jak donutit samičku, aby nasála samečkovy spermie to tlamy?
 Jak donutit samičku, aby nasála samečkovy spermie to tlamy?
Samci cichlid tlamovců na to přišli.

Samec cichlidy tlamovce s typickými skvrnami na řitní ploutvi.

Tlamovci dominují mezi cichlidami ve východní Africe, kde tvoří 80% všech endemických druhů a v jezerech Victoria a Malawi ani jiné cichlidy nenajdeme. Tlamovci mají řadu společných znaků. Patří k nim i obyčej odchovávat potomstvo v tlamě. Tohoto úkolu se ujímají samice. Okamžitě po nakladení „sezobou“ v této chvíli ještě neplozené jikry. K oplození dochází až v tlamě. K tomu ale musí samice nasát do tlamy mlíčí, které vypouští do vody při tření samec. Jak ji k tomu donutí? Jednoduše. Na řitní ploutvi nesou samci řadu skvrn, které tvarem i barvou nápadně připomínají jikry. Jakmile samec ploutev před samičkou roztáhne, propadne ryba mylnému dojmu, že vidí další dosud nesesbírané jikry a pokouší se je dostat do tlamy. S vodou nasává i spermie.

Němečtí vědci nyní odhalil gen, který zajišťuje tlamovcům potřební skvrny na řitní ploutvi. Jde o gen csf1ra (colony-stimulating factor 1 receptor). O něm bylo známo, že jeho mutace u „zebřiček“ danií pruhovaných vede ke ztrátě žlutého kožního pigmentu podobného tomu, jaký používají. Cichlidy, které nesou na ploutvi „jikrové“ skvrny mají novou, z historického hlediska velmi „mladou“ mutaci genu csf1ra. Výsledky jsou zveřejněny v časopise BMC Biology.

schema tření

Samice naklade vajíčka a vzápětí je nasaje do tlamy. Samec jí pak ukáže skvrny na ploutvi, které připomínají nesesbíraná vajíčka a samice pak při marné snaze o sesbírání falešných vajíček nasaje do tlamy spermie a jikry tak oplodní.

video

Video se záběry tření  cichlid.

Pramen: BMC Biology (DOI: 10.1186/1741-7007-5-51)