O.S.E.L. - GM rostliny rezistentní k suchu
 GM rostliny rezistentní k suchu
Geneticky modifikovaný tabák vzdoruje suchu a je příslibem pro zemědělce v rozvojových zemích. Vědci připravují rajčata, rýži a pšenici, které vzdorují nedostatku vláhy.

Geneticky modifikovaný tabák (vlevo) si poradil s několikatýdenním suchem o poznání lépe než nemodifikovaná linie (vpravo)

Sucho patří k největším hrozbám pro obyvatele třetího světa. Nedostatek živin v půdě nedovolí například africkým rolníkům uplatnit třetinu výnosového potenciálu na jejich polích. Choroby, škůdci a plevele mají na svědomí druhou třetinu.

Eduardo Blumwald, University of California, Davis, USA

Tím se dostává rolník na hranici existenčního minima. Pokud přijde sucho, je konec. Vypuká hladomor a umírají miliony lidí. Někteří zemřou hladem, jiné zahubí nemoci, kterým se v organismus oslabený podvýživou nedokáže bránit.

Plodiny rezistentní k suchu by mohly přinést do této neradostné situace obrat k lepšímu. Tým amerických vědců vedený Eduardem Blumwaldem z University of California v Davisu modifikoval dědičnou informaci tabáku a dramaticky tím zvýšil jeho odolnost k suchu.

Tohle je průměrná denní porce jídla pro 800 milionů lidí, kteří právě teď trpí ve světě chronickou podvýživou.

Jedním z klíčových obranných mechanismů proti suchu je pro rostliny shazování listů. Na něm se významně podílejí rostlinné hormony cytokininy, které mají na starost dělení rostlinných buněk. Za sucha produkce cytokinů prudce klesá a to vede k opadání listů.

Voda je pro zemědělce v některých oblastech stejně drahá jako umělá hnojiva.

Blumwald zvýšil v rostlinách tabáku jejich přirozenou produkci cytokininů a dosáhl pozoruhodné tolerance k suchu. Rostliny přežívaly i několikatýdenní nedostatek vody. Omezení přísunu vody na 30% u nich snížil tvorbu biomasy jen o 12%.

V Blumwaldově laboratoři se už začalo pracovat na k suchu rezistentních liniích rajčat, rýže a pšenice. S napětím očekává Blumwald zkoušky tolerance nových plodin k zasolení půdy. Zasolení jde obvykle se suchem ruku v ruce a na zničení úrody se podílí soli a sucho společně. Blumwaldova laboratoř má s modifikace rostlin pro zvýšenou odolnost k zasolení půd dlouholeté zkušenosti.

Pramen: PNAS, University of California