O.S.E.L. - GMO a TNT
 GMO a TNT
Geneticky modifikované organismy čistí půdu.

Ničivé účinky trinitrotoluenu (TNT) se neomezují jen na  exploze. TNT a látky vznikající jeho rozkladem jsou pro člověka a další tvory silně toxické. Bohužel, nejen výrobní haly, skladiště munice, ale i rozsáhlé prostory vojenských střelnic jsou touto nebezpečnou látkou často silně kontaminovány. V odhalování TNT a v jeho likvidaci by nám měly v nejbližší době pomáhat geneticky modifikované organismy.

Bakterie Pseudomonas putida s dědičnou informací obohacenou o gen pro světélkující enzym a geny pro enzymy rozkládající TNT se intenzivně množí právě v místech, kde je půda kontaminována výbušninou. Fluoreskující světlo z rostoucích bakterií  pak tato místa jasně označí.

Po geneticky modifikovaných „bakteriálních průzkumnících“ může přijít geneticky modifikovaná „úklidová četa“.  V laboratořích už byly získány rostliny tabáku s dědičnou informací obohacenou o gen pro nitroreduktázu. Díky ní dokáže tabák rozkládat TNT a může růst i na půdách, které jsou výbušninou silně znečištěné. Při laboratorních pokusech „vycucly“ tabáky TNT z živné půdy za pouhé tři dny a samy přitom žádné TNT neobsahovaly. Zřejmě jej byly schopny rozložit na jednodušší neškodné látky.

Nyní vědci z Howard University ve Washingtonu získali geneticky modifikovanou bakterii druhu Sinorhizobium meliloti schopnou rozkládat dinitrotoluén (DNT), jednu z látek vznikajících rozkladem TNT. Tento mikroorganismus patří k hlízkovým bakteriím žijícím symbioticky na kořenech motýlokvětých rostlin. Vědci nasadili na kontaminovanou půdu jak geneticky modifikovanou bakterii, tak i jejího přirozeného rostlinného hostitele vojtěšku. Na jiných pozemcích kontaminovaných DNT vyseli vojtěšku bez bakterie. Výsledek byl očividný – vojtěška podporovaná geneticky modifikovanými bakteriemi vytvořila dvakrát tolik zelené hmoty než vojtěška, jež se musela spolehnout na bakterie neschopné rozkládat DNT. Mnohem důležitější je fakt, že rostliny a bakterie dokázaly i při velmi silném znečištění odstranit z půdy téměř všechen DNT.

Vysoce výbušný a vysoce jedovatý – takový je TNT.

TNT  stále běžně slouží. V tomto případě jej pyrotechnik připevňuje k nevybuchlé 250 kilogramové bombě z druhé světové války.

Datum:10.06.2003