O.S.E.L. - Y chromozom opravuje dějiny
 Y chromozom opravuje dějiny
Svědectví Y chromozomů současných Angličanů svědčí o jiné historii než se učí ve škole...

Dějiny píší vítězové a tak dochované památky ať už se jedná o sochy, architekturu, písemné nebo i ústně tradované  legendy, jsou často poznamenány „přáním mocných“, a neodráží vždy skutečnost zcela přesně.

Poznávání genetických zákonitostí nám dnes dovoluje vyplnit mezery v historii tam, kde zachované písemné materiály nejsou úplné. Sledování změn v mitochondriích jde ještě dále a  dokonce nám umožnilo nahlédnout až do doby z níž se žádné památky nedochovaly. Mitochondriální DNA dnes odhaluje původ člověka a odpovídá na otázky týkající se pramáti všech lidí. Sledováním mutací v mitochondriích bylo zjištěno, že předpokládaná mitochondriální Eva žila v době před 200 000 lety a že se současní lidé  nerozdělili dříve než před touto časovou hranicí.

Pohled do naší minulosti za přispění genetiky nemusí vždy vycházet jen z mitochodriální DNA. Také jaderná DNA má svou vypovídací schopnost.

Hitem poslední doby jsou výsledky získané výzkumníky z University College London, kteří sledovali rozdíly na mužském pohlavním Y chromozomu u různých populací. Vyšetřením téměř dvou tisíc mužů žijících v Anglii, Skotsku, Irsku a Walesu a porovnáním jejich Y chromozomů s těmi, kterými se vyznačují kontinentální Evropané, přineslo překvapivé výsledky. Y chromozom mužů z Walesu a Irů je velmi podobný tomu, který mají muži z pomezí Francie a Španělska - Baskové.  Další zkoumání rozdílů na Y chromozomu v jednotlivých lokalitách dokonce nutí Angličany měnit názor na své dějiny. Dosud se mělo za to, že Anglo-Sasové „převálcovali“ původní národy v oblasti Anglie a Irska a že zbytky Keltů vytlačili až na samý okraj Skotska a Walesu.

Svědectví Y chromozomů současných Angličanů svědčí o něčem zcela jiném, že totiž Mnoho Keltů v Anglii zůstalo a že to byli Anglo-Sasové kdo odešli z centrální Anglie. Jinak by totiž nutně zanechali  své značky na Y chromozomech nynějších mužských potomků. Dokonce ani jižní část Anglie nejeví takové známky biologického vlivu Anglo-Sasů na zdejší obyvatelstvo jak by odpovídalo  písemným údajům, které po sobě Anglo-Sasové zanechali.

Keltové po sobě nezanechali psané památky. Genetické studie Y chromozomu nyní dokládají, že vliv Keltů na současnou populaci mužů v Anglii je větší než se soudilo.

Podobné závěry jako vyplynuly ze studia DNA Y chromozomů  jsou nyní  potvrzovány i rozborem mitochondriální DNA, která vypovídá o mateřské části populace. Mitochondrie vypovídají o tom, že i v minulosti platilo že manželky většinou následovaly své muže při jejich výpadech, cestách  a při stěhování do nových lokalit.

Pravdou je, že v daném případě mužský Y chromozom poskytl podstatně zřetelnější diference v jednotlivých geografických oblastech a že to byl především Y chromozom, který donutil Brity poopravit pohled na svůj původ a změnit dlouho tradovaný mylný názor na historii Britských ostrovů a přehnaný vliv Anglo - Sasů.

Datum:24.06.2003