O.S.E.L. - Kapavka, to je síla!
 Kapavka, to je síla!
Původce kapavky Neisseria gonorhoeae je nejsilnějším organismem světa.

Neisseria gonorhoeae

Brouk herkules antilský obývá pralesy Jižní Ameriky a své jméno si zaslouží. Je to opravdový silák.

Michael Sheetz, Columbia University, New York, USA

Ve zvířecí říši jej mnozí vědci považují za bezkonkurenčně nejsilnějšího tvora. Kdyby se mu měl vyrovnat osmdesátikilový muž, musel by zvládnout osmašedesátitunový náklad.

Přiznám se, že bych nechtěl nosit ani to, co zvládnou největší herkulové antilští. Počítejte se mnou. Tento brouk unese osm set padesátkrát více, než kolik sám váží. To znamená, že pohne břemenem o neuvěřitelné hmotnosti pětasedmdesát kilogramů.

Video: Bakterie tahají za pilíře ZDEZDE

Jenže kam se hrabe na bakterii Neisseria gonorhoeae, jež neproslula vzpěračskými výkony, ale v obecném povědomí figuruje jako původce pohlavně přenosné choroby kapavky. Podobně jako jiné bakterie, produkuje i Neisseria gonorhoeae dlouhá vlákna zvaná pili. Využívá je k pohybu a ukotvení na povrchu sliznic.

Neisseria gonorhoeae a její pili.

Tým vedený Michaelem Sheetzem z Columbia University v New Yorku zjistil, že bakterie umí své pili splétat do svazků a pak s jejich pomocí dokážou mocně zatáhnout. Sílu tohoto zátahu měřil Sheetz tak, že bakterii umístil mezi mikroskopické gelové pilíře a sledoval, kolik z nich chytí a ohne.

Herkules antilský – nejsilnější živočich

Bakterie většinou „cukne sem a cukne tam“. V jednom případě ze sta ale uchopí celou skupinu pilířů a na celé hodiny je pevně sevře. Vyvíjí přitom sílu 100 000krát větší než je tíha její buňky. Kam se tedy hrabe nejnabušenější návštěvník posiloven ba dokonce i brouk herkules.

„Není pochyb o tom, že jsme objevili nejsilnější biologický motor, jaký známe,“ říká Sheetz.

Pramen: PLoS Biology (DOI: 10.1371/journal.pbio.0060087)