O.S.E.L. - Herbicid endokrinním disruptorem
 Herbicid endokrinním disruptorem
Vědci z University of California San Francisco (UCSF) přišli na to, že herbicid, který je „podezřelým“ v kauze malformací u žab a ryb (a je v USA běžně používaným přípravkem), mění hormonální signalizaci v lidských buňkách.

Atrazin patří mezi látky, jež dokáží „rozhasit“ hormonální metabolismus u nižších i vyšších živočichů, včetně člověka.

Atrazin

Atrazin je druhým nejpoužívanějším prostředkem na likvidaci plevelů ve Spojených státech. Stříkají se s ním kukuřičná a čiroková pole napříč Středozápadem.  Používá se v městských parcích i předměstských zahradách. V Evropě byl Atrazin zakázán, poté co vzrostlo podezření na jeho souvislost s endokrinními poruchami u ryb a obojživelníků.

Při pokusech na buněčných kulturách s lidskými buňkami vědci zjistili, že atrazin zvyšuje aktivitu jednoho z genů spojeného s abnormání porodní hmotností. Atrazin se také zaměřuje ještě na jiný gen, který je aktivní v buňkách dělohy u žen, jež jsou neplodné a u nichž nebyla zjištěna žádná příčina neschopnosti mít potomka.

V souběžných studiích prováděných na daniu pruhovaném (Danio rerio), oblíbeném pokusném organismu používaném u vývojových studií, se zjistilo, že atrazin způsobuje „feminizaci“  populace. Stoupá podíl jikrnaček (samičí pohlaví). Stačí k tomu  koncentrace atrazinu, která běžně odtéká z polí využívaných k zemědělské produkci. Podíl rybích samiček je v takové vodě dvojnásobný.

„Dania jsou velmi citlivá k narušení endokrinního systému a jsou tedy jakýmisi indikátory nebezpečných chemikálií. Podle jejich reakcí se ale také dá usuzovat na nebezpečí vzniku vývojových vad u lidí“ řekla Holly Ingrahamová, hlavní autorka studie a profesorka buněčné a molekulární farmakologie na UCSF. „Geny, na které atrazin působí, patří k důležitým genům zajišťujícím přirozenou reprodukci. Tyto geny jsou detekovány ve tkáních produkujících steroidní hormony. Pokusy na rybách svědčí o tom, že při zvažování nepříznivých účinků atrazinu  musíme mít na mysli dlouhodobé hledisko.“

Atrazin v malém i velkém balení. Atrazin je druhým nejpoužívanějším herbicidem ve Spojených státech. Stříká se s ním kukuřice, čirok, trávníky i zahrady.

Ingrahamová má v úmyslu zjistit, jak atrazin na buňky endokrinního systému lidí a dalších savců působí a proč jsou buňky na tuto látku tak citlivé. V této souvislosti je dobré zmínit i bisfenol A, složku mnoha výrobků z tvrdých plastů. I tato látka způsobuje endokrinní poruchy.

Holly Ingrahamová: „Zjištění, že chemikálie, které se projevují schopností významně ovlivnit hormonální systém jsou praticky všude, by mělo být pro vědce impulsem, aby si na ně posvítili. Třeba na herbicidy a jejich vliv na naše zdraví. Doposud byl středem zájmu vědců třeba jejich vliv na vznik rakoviny prsu. Vše ale nasvědčuje tomu, že stačí krátká doba expozice, aby takové látky zasáhly do reprodukce a ovlivnily celý další dlouhý život jedince.

V dubnu letošního roku ohlásila Kanada, že se rozhodla zakázat prodej spotřebního zboží obsahujícího bisfenol A.

Výzkumníci z UCSF vystavili pohlavně nezralé jedince dania pruhovaného atrazinu a dalším chemikáliím. Zjistili, že stačí rybky dát do vody spláchnuté z plochy ošetřované atrazinem a pouhých 48 hodin v takovém prostředí stačí k tomu, aby se z nich vyvinulo dvakrát více samiček

Při testech se zjistilo, že atrazin přednostně aktivuje celou skupinu receptorů nacházejících se v buněčném jádře. Včetně dvou receptorů známých jako SF-1 a LRH-1. SF-1, jež regulují produkci enzymů zapojených do syntézy steroidů v těle a ovlivňují produkci endokrinních tkání. Jeden z takto ovlivněných enzymů, známý jako aromatáza, hraje roli v určení toho, zda nižší obratlovci, jako třeba ryby, budou samečky nebo samičkami. Aromatáza je proto také známá jako „feminizující enzym“.

Jestlipak si je muž na obrázku vědom jeho účinků?

Při studiu vlivu atrazinu na lidské placentární buňky pěstované v kultuře vědci zjistili, že již 24hodinová expozice atrazinu aktivuje i lidskou skupinu genů zapojených do hormonální signalizace a syntézy steroidů.
Z toho vyplývá, že buňky mající vztah k endokrinní soustavě, se schopností tvorby steroidů, se zdají být mimořádně citlivé a to bez ohledu na to, zda se jedná o rybu, nebo člověka.

Zdroj: University of California - San Francisco.

Datum:12.05.2008 15:13