O.S.E.L. - Rychlými textovými zprávami k lepšímu využití pracovní doby
 Rychlými textovými zprávami k lepšímu využití pracovní doby
Také sedíte v kanceláři u počítače s připojením k internetu a nemáte dovoleno používat ICQ, Skype, či Messengera, abyste neplýtvali časem a efektivně využívali pracovní dobu? Možná, že je to od zaměstnavatele velmi krátkozraké a měl by svoje direktivy přehodnotit. Ukazují to výsledky jedné americké studie.


 

Zaměstnavatelé hledající způsoby, jak minimalizovat zbytečné prostoje svých zaměstnanců, možná přece jenom budou chtít, aby jejich zaměstnanci raději začali používat programy umožňující zasílání rychlých textových zpráv. Nedávná studie výzkumníků z Ohio State University a University of California v Irvine, totiž odhalila, že lidé, kteří v zaměstnání mají možnost využívat zasílání rychlých zpráv mají méně přestávek v práci než jejich kolegové, kteří tyto možnost nemají.

 

R. Kelly Garrett: „Používání rychlých zpráv sice vedlo k častější komunikaci přes počítač, ale tato konverzace byla stručnější a rychlejší. Klíč k objasnění vlivu rychlých zpráv na produktivitu práce leží v tom, jak lidé tuto technologii využívají,“

Studie vyvrací rozšířené přesvědčení, že posílání rychlých zpráv vede ke zvyšování „drobení“ pracovní doby. Někteří výzkumníci uvažovali nad tím, zda by zaměstnanci používali rychlé textové zprávy navíc k telefonu a e-mailu, což by vedlo k častějšímu přerušování práce a následnému snížení její produktivity. Namísto toho, výzkum ukázal, že rychlé zprávy byly často používány jako náhrada za jiné formy komunikace, mnohem více časově náročné (telefon, e-mail nebo přímé rozhovory).


„Zjistili jsme, že vliv používání rychlých zpráv je ve skutečnosti pozitivní. Lidé, kteří využívají rychlé zprávy, tvrdí, že jsou méně často zbytečně vyrušováni,“ řekl Garrett.

Do studie bylo zapojeno 912 osob, kteří pracovali minimálně 30 hodin týdně v kanceláři a v pracovní době používali počítač minimálně pět hodin denně. Náhodně vybraní účastníci z 12 metropolitních oblastí byli podrobeni telefonnímu průzkumu mezi květnem a zářím 2006. Výsledky byly podrobně analyzovány a nedávno byly publikovány v Journal of Computer Mediated Communication.

 

 

 
„Kvůli svému jedinečnému nastavení, rychlé zprávy umožňují uživatelům efektivně kontrolovat, jak a kdy komunikovat se spolupracovníky. Technologie poskytuje uživatelům možnost zobrazit jejich dostupnost nebo odložit reakci na vhodnější dobu. Mnoho lidí používá této technologie i k odložení rušivější konverzace.“

Kupodivu, mnoho lidí používá tuto technologii k rychlému „zaskočení na návštěvu“ ke kolegovi nebo kolegyni před zahájením práce, aby zjistili, kdy jsou k dispozici pro případné jednání (a ranní čtvrthodinku tak zvládnou za dvě minuty). Mnoho zaměstnanců používá tuto technologii k získání rychlé odpovědi na některé jednoduché dotazy ohledně aktuálních pracovních úkolů místo toho, aby se „zdržovali“ zjišťováním, zda na ně kolega má čas a následujícím (obvykle delším) rozhovorem tváří v tvář. No řekněte sami, nestalo se vám někdy, že jste se u kolegy nebo kolegyně zastavili pro odpověď na jednoduchou otázku, což byste „on-line“ zvládli dvěma větami, ale ke své práci jste se oba vrátili až po pěkně dlouhé době, protože jste objevili i další „důležitá“ témata k řešení?

 

„Zjistili jsme, že zaměstnanci dost dobře zvládají strategii využívání těchto rychlých zpráv a lépe organizují svou pracovní dobu. Používají je například ke zjištění toho, zda jsou jejich kolegové zaneprázdněni před tím, než je vyruší třeba telefonem nebo osobní návštěvou,“ řekl Garrett.

 

„Lidé přijímají novou technologii a inovují způsoby, jak ji využít. Budou přizpůsobovat využívání této technologie svým potřebám a dle svého očekávání. U rychlých zpráv mají lidé dost času zvládnout tuto technologii i doma a najít způsoby, jak ji správně a efektivně využívat v zaměstnání,“ řekl Garrett.
„To není ten případ, kdy se lidé zabývají obšírnou konverzací, nebo se snaží vyřešit složité problémy prostřednictvím tohoto velmi omezeného média. Místo toho lidé používají tuto technologii k vyžádání si odpovědí na rychlé a snadné otázky od kolegů a koordinují vzájemnou konverzaci do vhodnější doby,“ řekl.

 

„Snadnost použití a podobnost s e-mailem by mohlo podpořit větší rozšíření rychlých textových zpráv na pracovišti. Ačkoliv naše studie poskytuje jasný důkaz toho, že rychlé zprávy mohou být v zaměstnání úspěšně použity,“ řekl Garrett, „pravděpodobně nebude tato technologie rozšířena tak, jako e-maily.“

 

Zdroj: Ohio State University


Autor: Anna Marcinková
Datum:05.06.2008 01:49