O.S.E.L. - Jak může voják přežít vlastní smrt?
 Jak může voják přežít vlastní smrt?
Velmi snadno. Stačí naordinovat kyselinu valproovou a z bledé mrtvoly se stane živá konzerva, která by měla vydržet na tomto světě, než se dostane do nejbližší nemocnice.

Zázračná pilulka s kyselinou valproovou. Kredit: Medscape

Navzdory všem moderním zbraním a vojenským hračkám je i dnešní válka plná krve a smrti. Realita bitev nebývá příliš daleko od válečných velkofilmů, kde se to jen hemží hroznými zraněními, snad jen ti slavnostně recitující hrdinové s prostřeleným břichem nejsou ve skutečnosti tak běžní. Do chvíle, než budou na všech frontách masově nasazeni bojoví roboti, musí velitelé řešit otázku, zdali snadno a lacino nechat své vojáky kosit podle ruské tradice s jekotem „Urá“ nebo se o ně snažit kvalitně postarat s vynaložením značného rizika a nákladů. Velmi zajímavé možnosti v tomto ohledu poskytuje medikament, který dokáže udržet při životě jinak smrtelně zraněné vojáky natolik dlouho, aby se dostali do nemocnice, kde mohou dostat šanci žít.

Vzorec kyseliny valproové. Kredit: Drug Bank

Nejčastější příčina smrti na bojišti je podle všeho nadměrná ztráta krve, kterou není možné v nejbližší době doplnit. Moderní zbraně jsou nemilosrdné a pokud tělo ztratí příliš krve, například oddělením části těla, tak dochází k přirozenému šoku a celkovému selhání orgánů. Brzy poté následuje smrt. Nejlepším řešením je samozřejmě okamžitá transfuze náhradní krve nebo alespoň napuštění raněného slaným roztokem. Problém je v tom, že na bojištích obvykle nejsou po ruce krevní banky, ani zásoby jiných vhodných kapalin. Hasan Alam z Massachusetts General Hospital v Bostonu a jeho spolupracovníci hledali způsob, jak tuhle nesnáz obejít. Výsledkem jejich snažení je zázračná pilulka proti smrti.

Šokem ze ztráty krve nás vlastně vybavila evoluce právě pro případ rozsáhlého zranění. Je to snaha čelit velké ztrátě životodárné tekutiny pomocí nouzových opatření, které mají zvýšit tlak krve a zachovat alespoň nějakou energii. Nejde jenom o zrychlení srdečního tepu, ale podle nedávných studií i o rozsáhlé změny exprese, které se týkají zhruba 6 až 7 procent našich genů. V důsledku šoku se působením enzymu deacetylázy histonů (HDAC) vymazávají acetylace DNA – jedny z chemických značek na nukleotidech, z nichž se skládají řetězce DNA. Hodně acetylované úseky DNA jsou obvykle aktivní a exprimují proteiny, deacetylovaná DNA naopak líně odpočívá. HDAC tedy slouží jako vypínač celé řady klíčových enzymů a procesů. Evoluce ovšem není všemocná a tak jsou všechna tato nouzová opatření úspěšná bohužel jen velmi krátkou dobou, po které přichází smrtka s kosou.

Na pláži Omaha by se jistě hodil vagón pilulek s kyselinou valproovou. Kredit: In.com

Tím zázračným přípravkem je inhibitor HDAC, čili kyselina valproová (valproic acid). Ta se obvykle používá k léčbě různých forem epilepsie nebo psychickým poruch, někdy i těžkých depresí. Mívá dobré výsledky, ale pacienti mohou trpět celou řadou vedlejších účinků, někdy i velmi závažných. Alamův tým zjistil, že kyselina valproová podaná při rozsáhlých zraněních vyřadí z činnosti enzym HDAC a tím ponechá v činnosti řadu důležitých procesů. To spolehlivě oddálí smrt.

Vědci k tomu dospěli díky nechutným experimentům na zvířatech, čímž opět potvrdili nenahraditelnost takových postupů. V jejich předešlé studii to byli potkani, teď laboratorní prasata. Možná to ne každému jde pod nos, je to ale stále o hodně lepší, než provádět takové testy na vězních nebo znuděné mládeži.

Tomuhle už kyselina valproová nepomůže. Kredit: US Army

Alam a spol. si nejprve vyhledali průměrnou dobu, během níž se ranění vojáci dostanou z bitvy k lékařské péči – zabere to 4 hodiny. Poté vybraná prasata uspali, vycucli jim 60 procent krve, což odpovídá nejčastějším smrtelným zraněním v boji a k tomu je náležitě rozsekali. Kontrolní skupinu ponechali bez jakékoliv léčby, druhá část prasat podstoupila okamžitou transfuzi krve a zbývající třetina dostala kyselinu valproovou. V kontrolní skupině přežilo po 4 hodinách 25 procent prasat a z prasat po transfuzi přežila všechna. Podání kyseliny valproové vylepšilo přežití prasat na pěkných 86 procent.

Pokud se výsledky Alamova týmu potvrdí i v ostrých testech na lidech očekávaných koncem tohoto roku, tak by se mohla zásadně změnit první pomoc nejen na bojištích, ale i při autonehodách i v jiných dramatických situacích. Zdá se, že jsme našli šikovný způsob, jak vylepšit nepříliš povedené dílo evoluce a zlepšit tak naše šance.

Zdroje:  Science Daily 29.1. 2010, New Scientist 27.1. 2010, Wikipedia (Valproic Acid)