O.S.E.L. - YeZ – projekt dokonale ekologického elektromobilu
 YeZ – projekt dokonale ekologického elektromobilu
Představte si město, kde auta budou jezdit na principu fotosyntézy, vyfukovat kyslík, který se nakonec může stát nebezpečným „smogem“. Tato absurdní představa je extrapolací vize, kterou tři velké automobilky hodlají zrealizovat v novém typu elektrické čtyřkolky.


Jméno se píše YeZ, čte se yè zi a ne náhodou připomíná anglické „yes“ a slovo, které v mandarínštině znamená „list“. Takto pojmenované vozítko je dítětem spolupráce čínského Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) a amerického General Motors, za asistence německého Volkswagenu. Stříška ekologické čtyřkolky vskutku připomíná velký zelený list. A to nejen vzhledem. Je jedním z prvků, které by měly přispívat k pohonu na základě umělé fotosyntézy – k proměně vody, oxidu uhličitého za pomoci světla na energii a kyslík, který bude jediným výfukovým plynem. To by samozřejmě pro pohyb YeZ-u nestačilo, proto dalším zdrojem jsou malé větrné turbínky v kolech a solární baterie na střeše. Všechny tři zdroje budou dobíjet lithiové baterie, jejichž elektrická energie bude čtyřkolku pohánět.


Zajímavým mechanizmem je zejména proměna oxidu uhličitého a vodních par, jež budou ze vzduchu absorbovány přímo karosérií z kovu a organických látek - katalyzátorů pro kaskádu chemických reakcí uvolňujících kyslík a energii. Samozřejmě i absorbovaný vodík a uhlík se musí nějak „zpracovat“, strohé dostupné informace o podrobnostech mlčí (pokusíme se dopátrat dalších údajů). Nakonec vše je zatím jenom vývojová studie ekologické čtyřkolky, jíž se představitelé SAIC pochlubili na celosvětové výstavě Expo 2010, která od začátku května do konce října probíhá v čínské Šanghaji. YeZ by do komerčně využitelného stadia měla „dozrávat“ ještě dvacet let a do ulic smogem zaplavených čínských velkoměst vyrazit až v roce 2030. Proto si někteří myslí, že jde zejména o propagační a ze strany ovzduší znečisťující Číny i populistický projekt. Jiní mu tleskají. I kdyby šlo jenom o relativně pomalé, do příjemného počasí vhodné „přibližovadlo“, již to, že by fungovalo doslova „samo“ a na svůj pohon dokázalo využít tři ekologické zdroje, je převratný přístup. Skýtá naději, že jestli se myšlenka podaří efektivně zrealizovat v prvním kole v podobě YeZ, pak by se vývoj mohl ubírat tímto směrem dál. A kdybychom popustili uzdu fantazie, za sto let by pak díky automobilovému průmyslu mohla svět ohrožovat otrava kyslíkem a lidstvo by řešilo problém, jak navýšit CO2 v ovzduší, aby rostliny, prohrávající v souboji s auty, měly co dýchat.


     
     


Kredit : Shanghai Automotive Industry Corporation
Obrázky převzaté ze stránky
cardesign 

 

Zdroje:  CNET news, AutoMoto


Autor: Dagmar Gregorová
Datum:22.05.2010 21:26