O.S.E.L. - Dragon
 Dragon
Společnost SpaceX se v pátek 25. května stala první komerční společností, které se podařilo vyslat svojí vlastní raketu s nákladem k Mezinárodní vesmírné stanici, otvírajíc tak začátek nové éry pro soukromé vesmírné lety.

Vyslání rakety je vyvrcholením programu Kalifornské společnosti a prvním úspěchem Ameriky obnovit přístup do vesmírné stanice poté, co NASA v loňském roce poslala raketoplány do důchodu.

Dragon je bez lidské posádky, je vlastně takový robotickým pošťákem. Ve své kapsli doručila na vesmírnou laboratoř asi 521 kilogramů nákladu potravin, zásob, počítačů a vybavení pro vědecké pokusy, zpět na Zemi má 31. května přivézt 660kg.

Start rakety:

Zachyceni:

Americký astronaut Don Pettit vtipně prohlásil "Vypadá to, že jsme chytli našeho draka za ocas", poté co nákladní loď z vesmírné stanice zachytil pomocí robotické paže (13:56 GMT). Krátce poté ji astronaut Joe Acaba nákladní loď zajistil šrouby k modulu Harmony od Evropské vesmírné agentury.

"Nemůžu říct, jak jsme hrdí na to, že jsme byli součástí této historické chvíle," řekl vedoucí programu ISS Mike Suffredini s tím, že od úterý minulého týdne, kdy došlo k přerušení startu kvůli chybě na ventilu, vše probíhalo téměř bezchybně.

John Holdren, asistent prezidenta Baracka Obamy pro vědu a technologii, uvítal poslání jako "dosažení historického vědeckého a technologického významu a klíčového mezníku ve vizi prezidenta Obamy pro další vůdčí roli Spojených států ve vesmíru."

Pouze vesmírné agentury Ruska, Japonska a Evropy měly v zásobovací lodě, které byly schopny dopravit náklad na ISS. Možností návratu aktuálně disponnuje pouze Ruská loď Sojuz. Japonsko a Evropa plánují své mise až na rok 2013. To znamená, že se SpaceX a jeho konkurent Orbital Sciences Corporation se stanou hlavním nákladním dopravcem k vesmírné stanici, která má   zůstat v provozu až do roku 2020.

Právě probíhající mise SpaceX otevírá cestu k uzavření smlouvy ve výši 1,6 mld dolarů. V rámci té má SpaceX v příštích letech pro NASA provést 12 letů k vesmírné stanici, nejbližší je předběžně stanoven na září.

Společnost Orbital Sciences má také s NASA ve hře smlouvu na 1,9 miliardy dolarů a to na dopravu materiálu. Jejich první zkušební let je naplánován na srpen. Krátce nato by měla následovat demonstrační mise k ISS.

SpaceX doufá, že jeho kabina Dragon bude během tří let vynášet k ISS také astronauty. Do té doby musí Američané platit Rusku asi 63 000 000 dolarů za každé “křeslo” na palubě jejich Sojuzů.

Základní fakta o SpaceX (Space Exploration Technologies)

Je první soukromá firma, která dopravila náklad na Mezinárodní kosmickou stanici.
SpaceX byla založena v roce 2002 miliardářem a internetovým podnikatelem Elonem Muskem, spoluzakladatelem společnosti PayPal. Musk je v současné době také generální ředitel společnosti Tesla Motors, která staví a prodává elektromobily.
Posláním společnosti se sídlem v americkém Hawthorne (Kalifornie) je "Revoluce vesmírné dopravy, s cílem umožnit kolonizaci jiných planet."

Milníkem má být rok 2015, tehdy chce společnost na palubě své lodi Dragon vyslat astronauty do vesmíru.
SpaceX zaměstnává více než 1 700 lidí, včetně několika bývalých astronautů NASA.
Odpalovací rampy jsou na základnách amerických leteckých sil na Cape Canaveral a Vandenberg, raketová zařízení vývoje v McGregora, Texas, a kanceláře v Chantilly ve Virginii a Washingtonu.

Dvoustupňová raketa Falcon 9 má výšku 48,1 metrů (158 stop) včetné kabiny Dragon na jejím vrcholu, a je schopna vyvinout ve vakuu tah  jeden milion liber.
Všechny konstrukce, motory, avionika a pozemní systémy jsou navrhovány, vyráběny a testovány ve Spojených státech.
Raketa je pojmenované podle lodi Millenium Falcon, osobní kosmické lodi Hana Solo a Chewbaccy ze Star Wars.
Raketa má devět motorů Merlin v prvním stupni a jeden ve stupni druhém. Pohání je směs kapalného kyslíku a kerosinu.
První úspěšný start byl dne 4. června 2010, následovaný druhým 8. prosince 2010.

Dragon je opakovaně použitelná kosmická loď, která byla postavena s cílem dopravit US astronauty a náklad na Mezinárodní kosmickou stanici a také umožnit jejich návrat zpět na Zemi.
Kabina je 4,4 m (14,4 m) vysoká a má 3,66 m (12 stop) v průměru. Její dva solární panely mají rozpětí na 16,5 metrů (54 stop).
Dragon může nést  3 310 kg (7,297 liber) nákladu. Tato hmotnost je členěna na přetlakovou kabinu a nákladový prostor .
Na současné misi k vesmírné stanici ssebou nese pouze 521kg (1,148 liber) nákladu. “Dolů” se pokusí dovézt 660 kg (1455 liber).
V budoucích plánech Dragon bude umožňovat vyslání až sedmi astronautů na ISS.
Kabina má 18 manévrovacích trysek “Draco” poháněných směsí dusíku, oxidu osmičelého a monomethylhydrazinu.
Plášť je chráněn nejsilnějším tepelným štítem na světě, navrženým ve spolupráci s NASA.  Je vyroben z materiálu zvaného PICA-X.
V prosinci 2010 se Dragon stal první soukromou kosmickou lodí, která se dostala na oběžnou dráhu Země a zase zpět.

Mise k mezinárodní vesmírné stanici
22. května: Raketa Falcon 9 vynesla bezpilotní kabinu Dragon ze základny Cape Canaveral v 3:55 ráno místního času (07:55 GMT).
24. května: Dokončen průlet kolem Mezinárodní kosmické stanice.
25. května: Připojení kabiny k ISS pomocí robotické paže.
26. května: Otevření hermetických přepážek a vstup na kosmickou loď Dragon. Překlad nákladu na ISS a jeho výměna za náklad určený k návratu na Zemi.
31. května: Posádka ISS oddělí Dragon od vesmírné stanice.  O pět hodin později, by měl Dragon znovu vstoupit do zemské atmosféry a přistát ve vodách Tichém oceánu, asi 450 kilometrů (250 mil) od západního pobřeží Spojených států.

Pramen:  SpaceX, https://spacedaily.com/