O.S.E.L. - Desková tektonika na Marsu
 Desková tektonika na Marsu
Snímky povrchu Marsu prozrazují stopy deskové tektoniky ve Valles Marineris. Jestli to není omyl, tak by Mars mohl mít dvě tektonické desky.

An Yin a Mount Everest. Kredit: A. Yin, UCLA.

Valles Marineris. Kredit: NASA

Svět jako z divoké vědecké fantastiky. Jeho povrch je rozlámán na různě velké kusy, které se zlověstně pohybují sem a tam a jejich pohyb doprovázejí hrozivá zemětřesení a soptění. Přitom je to náš svět, řeč je samozřejmě o Zemi. Desková tektonika Země bývá považována za naši specialitu, alespoň v rámci Sluneční soustavy. Jinak je takřka jisté, že terestrické planety podobné Zemi a zejména superzemě v jiných hvězdných systémech deskovou tektoniku mají. Země je vlastně možná hraniční případ planety s deskovou tektonikou, kterou máme, navzdory nepříliš oslnivé velikosti, díky velkému obsahu vody. Ve Sluneční soustavě jsou jisté náznaky jevů podobných tektonické aktivitě na některých měsících Jupiteru a Saturnu, v určitém podezření z dávné nebo i nedávné tektonické aktivity je dodnes Venuše a pak je tu Mars. V příštích měsících a letech si ještě do sytosti užijeme novinek z mise Curiosity, takže jedna aktualita z Marsu mimo tento projekt by mohla být příjemně osvěžující.

O deskovou tektoniku Marsu se odborníci dohadují už dlouho a ve hře už byla mnohá pro i proti. Zajímavou kartu teď vynesl An Yin z Kalifornské univerzity v Los Angeles, který tvrdí, že na snímcích povrchu Marsu nalezl neklamné známky deskové tektoniky, i když ne tak velkolepé, jako jsou na Zemi. Analyzoval kolem 100 snímků zařízení THEMIS (Thermal Emission Imaging Systém) sondy Mars Odyssey a také HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) z paluby sondy Mars Reconnaissance Orbiter a na tuctu z nich se rýsovala desková tektonika. Yin má nastudované Himaláje, Tibet i Kalifornii a snímky z Marsu mu intenzivně připomněly geologické zlomy v těchto oblastech na Zemi. Zároveň podle svých slov neviděl nic podobného jinde ve Sluneční soustavě.

Na snímcích jsou vidět velmi hladké stěny kaňonu, které pravděpodobně vytvořil zlom a také krajina velmi podobná kalifornskému Údolí smrti, které je také výtvorem zlomu. Mars měl podle všeho lineární vulkanické zóny a to je opět typický produkt deskové tektoniky. Přesvědčivým dokladem svérázné deskové tektoniky Marsu je podle Yina Valles Marineris, gigantický šrám na tváři Marsu v oblasti rovníku, o délce kolem 4 tisíc kilometrů, šířce 200 kilometrů a hloubce až 7 kilometrů. Slavný pozemský Grand Canyon je jenom jeho skromným stínem. Právě Valles Marineris by měl být hranicí tektonických desek s horizontálním pohybem. Něco podobného se na Zemi děje ve zlomovém systému Mrtvého moře.

Zlom na Marsu. Kredit: Google Mars, MOLE Science Team, UCLA.

Valles Marineris rozděluje Mars na dvě velké tektonické desky, pojmenované Yinem jako Valles Marineris North a Valles Marineris South. Podle analyzovaných snímků se vůči sobě v horizontálním směru pohnuly o 150 kilometrů, což je sice méně než v případě slavného kalifornského zlomu San Andreas, ale Mars je zase menší než Země, takže jsou podle Yina vlastně pěkně srovnatelné. Stejné může být i vysvětlení pro malý počet tektonických desek na Marsu – vzhledem k menším rozměrům má méně vnitřního tepla, které deskovou tektoniku pohání. Jsou podle všeho jen dvě a jejich pohyb také asi nebude z nejrychlejších. Zlom ve Valles Marineris by měl být aktivní a proto jsou na Marsu prý i zemětřesení, jen k nim dochází v porovnání se Zemí hodně zřídka, snad jednou za milióny let. Snad Curiosity nebude mít tu pochybnou čest nějaké také zažít, i když Valles Marineris je od kráteru Gale docela hodně daleko.

Prohnuté bílé proužky uvnitř Valles Marineris – usazeniny deformované pohybem zlomu. Kredit: A.Yin, UCLA.

San Andreas: Desková tektonika na Zemi. Kredit: Ikluft, Wikimedia Commons

Prameny: UCLA Newsroom 9.8. 2012, Wikipedia (Plate tectonics).

Datum:12.08.2012