O.S.E.L. - ATV bude žít dál
 ATV bude žít dál
Jules Verne, Johannes Kepler, Edoardo Amaldi, Albert Einstein, Georges Lemaître – to jsou jména, pod kterými odstartovaly (a ještě odstartují) k Mezinárodní vesmírné stanici evropské zásobovací lodě ATV. Jedná se o největší zásobní lodě, které ke stanici létají, proto se jim také přezdívá kosmické náklaďáky. Evropa jejich vývojem strávila několik let, sestavila a proškolila výrobní týmy a dala vzniknout sofistikovaným výrobním linkám. Byla by proto škoda tento nadějný program po pěti misích ukončit. Momentálně se nezdá, že by k ISS měla zamířit další loď ATV, přesto je jasné, že tenhle projekt nezemře. Jen se promění.


 

Zvětšit obrázek

NASA chystá v roce 2017 první skutečně ostrý start lodi MPCV/Orion. Loď poletí do vesmíru už v roce 2014, ale to bude jen její základní verze bez solárních panelů a dalších systémů.  Při tomto letu  bude testovat hlavně tepelný štít.  Na bezpilotní oblet Měsíce se vydá až o tři roky později, přičemž celá mise potrvá asi týden.  4 roky bude trvat, než se vše zopakuje, to už ale bude na palubě Orionu posádka.


 

Zvětšit obrázek
Trajektorie lodi Orion při misi EM-1 (Zdroj: https://upload.wikimedia.org)

Každá kosmická loď musí mít svou servisní sekci, tedy prostor, ve kterém se nachází naprostá většina systémů nutných pro chod lodi. Nejnápadnější jsou solární panely, ale kromě nich tu najdeme třeba nádrže s palivem pro korekce dráhy, tryskové motory a spoustu dalších věcí, bez kterých by let vesmírem nebyl možný. Za všechny můžeme jmenovat třeba systémy tepelné kontroly, nebo systémy pro podporu života.



Původní loď Orion měla mít vlastní servisní modul s typickými vějířovitými solárními panely. Jenže po několika měsících jednání se NASA rozhodla spolupracovat s Evropskou kosmickou agenturou ESA a “objednala“ si servisní modul u ní. ESA s návrhem souhlasila, protože její návrh vychází z konstrukce lodi ATV.  Mnout ruce si mohou obě strany. Evropa si zajistí, že její unikátní know-how nezanikne,  nebude muset propouštět odborníky a  rušit fungující infrastrukturu. NASA dostane modul na odzkoušeném základu,  a zřejmě i levněji, než  kdyby vše řešila od nuly. Zástupci obou agentur dohodu před několika dny stvrdili  svými podpisy.

 

Zvětšit obrázek
Původní plánovaná podoba lodi Orion s vějířovitými solárními panely. Evropský modul bude oproti tomu mít panely ve tvaru písmene X.

Evropský servisní modul pro loď Orion bude tedy konstrukčně vycházet z lodi ATV, zdědí především typický tvar solárních panelů, který připomíná písmeno X. Kromě toho na novém modulu najdeme motor, který bude vycházet z raketoplánového motoru OMS. Když ještě raketoplány létaly, sloužily motory OMS ke dvěma účelům – v první řadě se s nimi po startu “zakulacovala” oběžná dráha a podruhé přišly ke slovu při návratu – jejich zážeh proti směru letu brzdil před vstupem do atmosféry. Na lodi Orion ale bude sloužit jako hlavní motor, který bude mít na starosti návrat od Měsíce.
Servisní modul se od vlastní kosmické lodi oddělí až krátce před vstupem do atmosféry. Orion díky svému tepelnému štítu návrat přežije, modul shoří v atmosféře. Průběh celé mise přehledně zachycuje následující video.

 


ESA se dohodla se svou americkou “kolegyní” na výrobě dvou servisních modulů – jak pro misi EM-1 v roce 2017, tak i pro EM-2 v roce 2021. Otázkou je, zda by se v případě úspěšného zvládnutí obou misí nedalo uvažovat o dalším prodloužení kontraktu i pro následující mise lodi Orion. A mimochodem – Evropa jistě zkusí zužitkovat nově navázanou spolupráci a vytěžit z ní maximum. Možná se nakonec dočkáme i evropského kosmonauta na palubě Orionu, který míří k Měsíci.


Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://spaceflightnow.com/news/n1211/22mpcv/atv_mpcv.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/EM-1_mission_path.png
https://img.bhs4.com/a6/7/a6726442db0cc4c0d67ff6fa4e9ec1b207d15bc2_large.jpg
Psáno pro Kosmonautix a Osel.cz


Autor: Dušan Majer
Datum:07.02.2013 16:23