O.S.E.L. - Sója poškozuje imunitu
 Sója poškozuje imunitu
Zastánci přirozeného kojení a konzumace klasického mléka dostávají pro svou argumentaci mocnou zbraň - výzkumníci zjistili, že přípravky pro výživu nemluvňat, jejichž základem je sója, mohou výrazně narušit vývoj imunitního systému.

Zastánci  přirozeného kojení a konzumace klasického mléka dostávají pro svou argumentaci mocnou zbraň - výzkumníci zjistili, že přípravky pro výživu nemluvňat, jejichž základem je sója, mohou výrazně narušit vývoj imunitního systému.

Mnohonásobně vyšší příjem estrogenních látek
Luštěnina sója má pro vhodnou skladbu aminokyselin řadu příznivců a je s oblibou požívána jak dospělými, tak i kojenci. Nyní se zjistilo, že po konzumaci sóji může dojít, především u dětí, k vážným následkům. Pokud jsou nemluvňatům podávány místo mateřského mléka sójové náhražky, mají v  těle 10krát větší množství látky s hormonálním účinkem, potlačujícím imunitu, než dospělí kteří dávají ve své stravě přednost tofu a dalším specialitám s vysokým obsahem sóji. Srovnání s nemluvňaty, která jsou klasicky kojena mateřským mlékem, nebo mlékem kravským, je v neprospěch těch nekojených, ještě výraznější. Rozdíl v příjmu látek s estrogenním účinkem je u nich 200krát nižší.  Tyto nově  publikované poznatky dávají nad vhodnost nadále používat sóju v produktech určených dětem velký otazník.

Genistein a imunita
Problém spočívá ve zjištění efektu hormonálních látek s estrogenním účinkem na obranyschopnost organismu. Imunitní systém Chrání tělo dvěma základními způsoby: protilátkami a buňkami. Protilátky jsou tvořeny jen určitým typem bílých krvinek -takzvanými „B“ buňkami. Protilátky dovedou atakovat baktérie a další toxické molekuly a pro tuto barieru se používá termín humorální obranný systém.  Bílé krvinky označované jako T buňky mohou zase přímo reagovat s virem napadenými buňkami a tak je likvidovat, tomuto systému se říká buňkami zprostředkovaná obrana. Výzkumní pracovníci z Univerzity of Illinois  nyní přišli se zjištěním, že genistein,  látka, která je obsažena v sójových bobech má  hormonální účinek obdobný estrogenu a že tato látka ohrožuje  oba ze jmenovaných životně důležitých součástí imunitního systému.

Pokusy na myších
Výsledky pokusů na myších, kterým injekčně vpravili do organismu genistein potvrzují neblahý efekt látky obsažené v sóji. Tato zvířata měla až o 80% menší thymus  (brzlík). Thymus je považován za centrum vývoje buněk imunitního systému lymfocytů a místa  kde tyto buňky vyzrávají a kde dochází k jejich  „učení se “ rozpoznat cizí od vlastního. Zde se tyto buňky také množí aby jich v případě potřeby byl v organismu dostatek.  Genistein, nejen, že zapříčinil zakrnění brzlíku ale také způsobil, že pokusná zvířata měla  o 86% méně imunitních buněk schopných bojovat proti infekci. To, že tato zvířata měla obdobně významně nižší produkci obranných protilátek snad není třeba ani dodávat.

Zděšení výživářů a černá můra pro výrobce dětské výživy
Protože malé děti dostávají genistein do těla v potravě, změnili výzkumníci metodiku a ve svých pokusech nahradili injekční podání této látky pokusným zvířatům na způsob jakým jej přijímají nemluvňata. Výsledný efekt byl obdobný. Také tato zvířata měla zmenšený thymus o 10-25 procent.
V USA v současné době konzumuje přípravky se sójou 15 procent nemluvňat a výzkumníci předvídají, že  úměrná část dětí je již dnes také postižena. Ostatně i dospělí jsou vystaveni za určitých podmínek poměrně značnému riziku. Hladina genisteinu u  konzumentů většího množství sójových doplňků je podobná té, kterou mají nemluvňata živená přípravky jejichž základem je sója. O sóji a dalších luštěninách bylo již delší dobu známo, že nevhodně působí na rozmnožování a že působí též hormonální změny. Nové poznatky o neblahém vlivu na imunitu vrhají na sóju další „stín pochybností“. Vědci varují: k přípravkům založeným na bázi sóji pro výživu dětí, stejně jako ke konzumaci sójových jídel u dospělých, bychom měli přistupovat s vědomím možných následků velmi obezřetně!

Datum:05.08.2002