O.S.E.L. - Mezihvězdné větry burácející Sluneční soustavou změnily směr
 Mezihvězdné větry burácející Sluneční soustavou změnily směr
Nová data sondy IBEX jsou podle všeho správná a ukazují, že se směr mezihvězdných větrů vanoucích Sluneční soustavou za posledních 40 let změnil.

Okolí Slunce a mezihvězdná mračna. Kredit: P.C. Frisch, University of Chicago.

Poslední dobou jsme zvyklí hledět do temných dálek vesmíru, až k úsvitu času a prostoru. Ale vesmír je i všude kolem nás, v bezprostřední blízkosti. Sluneční soustavou cloumá kosmické počasí, které nezřídka pocítíme na vlastní kůži. A to počasí se mění, stejně jako tady dole na Zemi.

Priscilla C. Frisch. Kredit: NASA.

Data z desítek let pozorování 11 různými kosmickými loděmi nedávno přivedla Priscillu C. Frisch z projektu IBEX (Interstellar Boundary Explorer) a její kolegy k závěru, že proud částic, který tryská do Sluneční soustavy, čili mezihvězdný vítr, za tu dobu podle všeho změnil směr. Badatelé jsou prý překvapení, protože nečekali, že by zachytili změny v tak malém časové měřítku. Mezihvězdná mračna, která s těmito změnami souvisejí, jsou přeci jenom astronomicky velká.

Čerstvá data ze sondy IBEX, která v rámci programu malých a laciných sond NASA zkoumá oblast hranice mezi Sluneční soustavou a mezihvězdným prostorem naznačují, že neutrální atomy helia z kosmického větru k nám přilétají rychlostí 23 kilometrů za sekundu z jiného směru, než ukazovala předešlá měření sondy Ulysses v letech 1992 až 2002 a ještě starší údaje z let 1972 až 1978.

Sonda IBEX. Kredit: NASA/ Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab, Wikimedia Commons.

Nedůvěřiví badatelé prověřili rozličné možnosti, které by mohly vysvětlit pozorované hodnoty jiným způsobem. Sondy IBEX a Ulysses sice pozorovaly stejné neutrální atomy helia, ale parametry jejich pozorování se v mnoha detailech lišily.

Putování Sluneční soustavy mezihvězdným prostorem. Kredit: NASA/ Goddard/ Adler/U. Chicago/ Wesleyan.

Například, sonda IBEX sbírala data v těsné blízkosti Země, zatímco Ulysses pracoval až dvakrát dál od Země. Přístroje na palubě IBEX jsou také pochopitelně přesnější, než před dvaceti lety. Frischová a spol. ale nakonec dospěli k závěry, že navzdory všem možných pochybnostem, se směr mezihvězdného větru nejspíš doopravdy změnil.

Mnozí lidé si oddechli, protože je až do teď data sondy IBEX stresovala. Všichni až do zhloupnutí hledali možné chyby a teď se ukázalo, že měření sondy IBEX jsou správná. Zároveň také nejspíš víme, proč se to stalo. Jde o to, že celá Sluneční soustava letí vesmírem a přitom se prodírá mezihvězdným prostorem, který se není všude stejný. A teď jsme zřejmě vlétli do mezihvězdného materiálu s jinými vlastnostmi. Díky datům sondy IBEX i předcházejícím měřením se dozvídáme spoustu zajímavostí o dynamice mezihvězdných mračen v našem bezprostředním okolí.

Literatura: University of New Hampshire News 5.9. 2013, Science 341: 1080-1082. Wikipedia (Interstellar Boundary Explorer, Interstellar medium).

Datum:08.09.2013 19:58