O.S.E.L. - Objevíme celou novou rodinu tetrakvarků?
 Objevíme celou novou rodinu tetrakvarků?
Analýzy rozpadu částice Y(4260) v čínském experimentu BES III naznačují, že nejspíš máme co do činění s celou rodinou částic tvořených čtyřmi kvarky. V částicové ZOO se mají na co těšit.

Detektor Beijing Spectrometer III. Kredit: BESIII Collaboration.

Není to tak dávno, co jsme na OSLU nadšeně komentovali ulovení tetrakvarku, tedy pravděpodobné odhalení subatomární částice Zc(3900). Jak by uhodl asi úplně každý, měl by to být mezon složený ze čtyř kvarků najednou – nejspíš z půvabného kvarku, půvabného antikvarku a také z horního kvarku a dolního antikvarku. Znělo to fantasticky. Uběhlo pár měsíců a tým, co lovil tetrakvark, už přichází s myšlenkou, že jsme možná na pokraji objevu celé nové rodiny tetrakvarků.

Modrý pík prozrazuje částici Zc(4020). Kredit: University of Hawaii.

Mezinárodní tým vědců projektu BES III (Beijing Spectrometer III) k tomu dovedl objev elektricky nabité subatomární částice, která tentokrát dostala označení Zc(4020). Vše nasvědčuje tomu, že jim jeden tetrakvark prostě nestačil. Frederick Harris z Havajské univerzity v Manoi, který je mluvčím týmu BES III, naznačuje, že bychom ve světle nových výsledků už měli reálně uvažovat o existenci exotické čtyřkvarkové hmoty. Dvou a tříkvarkové částice už, zdá se, nikoho příliš neohromí. A kdoví, co se na nás ještě časem vykulí z urychlovačů částic.

Sídlo urychlovače BEPCII. Kredit: Chinese Academy of Science.

Za všechno vlastně může velmi pozoruhodná částice Y(4260) s energií 4 260 MeV, kterou objevili v roce 2005 ve Stanfordu. Tým projektu BES III si na čínském urychlovači Beijing Electron Positron Collider (BEPCII) srážel elektrony a pozitrony právě na energii 4 260 MeV a pak pečlivě analyzoval velký soubor vedlejších produktů tvorby částice Y(4260) a také produktů jejího rozpadu. Velmi podobným způsobem vědci odhalili i výše zmíněnou částici Zc(3900), oslavovanou po celém světě jako velmi nadějného kandidáta na tetrakvark. Kromě toho prý nedávno zachytili i další pozoruhodnou částici, elektricky neutrální X(3872). Ta se v experimentech objevuje už celé desetiletí a patří mezi širší okruh podezřelých z toho, že by rovněž mohla být tetrakvarkem.

Dočkáme se i pentakvarků a glueballů? Kredit: Zoe Matthews.

Harris si pochvaluje, že rok 2013 se lidem kolem experimentu BES III doopravdy povedl. Všechno se zatím točí kolem částice Y(4260), která se ukázala být zřídlem podivuhodných objevů. Nové formy hmoty jsou na spadnutí. Podle Harrise už zvolna můžeme pro exotické částice vymýšlet nový klasifikační systém, abychom se v naší utěšeně rostoucí částicové ZOO nějak rozumně vyznali.

University of Hawaii News 6. 11. 2013, Wikipedia (Tetraquark).

Datum:11.11.2013 11:16