O.S.E.L. - Podivuhodný objekt Thorne–Żytkow potvrzen v Malém Magellanově oblaku
 Podivuhodný objekt Thorne–Żytkow potvrzen v Malém Magellanově oblaku
Hvězda HV 2112 se stala oficiálně prvním červeným veleobrem s neutronovou hvězdou v břiše. Objekty Thorne-Zytkow vkročily do reálného světa.

Jaký asi je zblízka objekt TZO? Kredit: MPA/ GRAAL/ LESIA.

Počátkem ledna jsme na OSLU informovali o objevu zatím nejdůvěryhodnějšího kandidáta na objekt Thorne‑Żytkow (TŻO, s tečkou nad Z). Řečeno bez obalu, měli by to být červení obři či veleobři, kteří při nehodě astronomických rozměrů spolkli neutronovou hvězdu. Zní to divoce, ale vesmír už je takový. Plný překvapení. Objekty Thorne‑Żytkow hledáme už od sedmdesátých let, kdy je předpověděli fyzik Kip Thorne a astronomka Anna Żytkow. Problém je v tom, že TŻO vlastně vypadají jako běžní červení veleobři a to, co mají v útrobách, není vidět. Měli by se prozradit jistými rysy v chemickém složení, které lze kvůli neutronové hvězdě v břiše očekávat.

Emily Levesque. Kredit: University of Colorado Boulder.

Slibný objev TŻO v lednu ohlásili Emily Levesque z Coloradské univerzity v Boulderu a její kolegové na setkání American Astronomical Society. S pomocí Magellanových teleskopů chilské observatoře Las Campanas vystopovali jednoho speciálního červeného veleobra v Malém Magellanově oblaku. Martin Urbanec z Ústavu fyziky Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě tehdy přivítal jejich pozorování jako velmi zajímavé, jedním dechem ale varoval, že do otištění vědeckého článku v prestižním časopisu je poněkud předčasné se radovat.

Malý Magellanův oblak. Kredit: NASA, ESA and A. Nota (STScI/ESA).

Uplynulo pět měsíců a máme tu publikaci potvrzující objev prvního známého objektu Thorne‑Żytkow, přijatou k otištění v časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society Letters. Pikantní přitom je, že spoluautorkou textu je i Anna Żytkow, jejíž jméno objekty TŻO nesou. Vytouženým úlovem je výše zmíněný červený veleobr z Malého Magellanova oblaku, známý jako HV 2112. Když se Levesque a spol. detailně podívali na jeho spektrum, tak je upoutal vysoký obsah rubidia, lithia a molybdenu. Je fakt, že tyhle prvky vznikají běžnými procesy v nitru velkých hvězd. Když ale právě tyhle tři prvky v hojném množství obsahuje červený veleobr, tak by to měl být objekt TŻO.

Martin Urbanec. Kredit. M. Urbanec, UF FPF SLU.

Żytkowská je podle vlastních slov neskonale šťastná. Není divu. Když se potvrdí slavná bizarní hypotéza, jejímž jste autorem, tak to rozbouří emoce. Nebylo by to ale pořádné dobrodružství, kdyby všechno kolem objevu sedělo přesně na předpovědi. Levesque a spol. podotýkají, že některé chemické vlastnosti veleobra HV 2112 tak úplně neodpovídají teoretickým modelům. Vědci se teď s tím musejí nějak vyrovnat. Pomineme-li možnost, že sáhli vedle, tak nejspíš budou muset trochu zapracovat na teorii a poladit letité modely Thorneho a Żytkowé s myšlenkovou výbavou počátku 21. století.

Lowell Astronomer Involved in Discovery of Hybrid Star. Kredit: NAZToday.

Red Giant + Neutron Star = TZO: Scientists find a NEW Type of Hybrid Star. Kredit: thornews.

University of Colorado Boulder News 4. 6. 2014, arXiv:1406.0001, Wikipedia (Thorne–Żytkow object, Small Magellanic Cloud).

Datum:11.06.2014 22:53