O.S.E.L. - Škorpion ve Farnborough
 Škorpion ve Farnborough
Ne, nejedná o členovce proslulého svým jedovatým bodcem na ocase. Jedná se o společný projekt Textronu a AirLand Enterprise, dvoumotorový lehký bitevní letoun Scorpion.



 

Zvětšit obrázek

Pod pokličkou a pěkně rychle
Zatímco obvykle probíhá vývoj bojového letounu na základě vládní zakázky, tentokrát se jedná o nezávislý vývoj, financovaný konsorciem Textron AirLand. Podle nich existuje mezea na trhu, existuje poptávka po lehkém bitevníku s nízkými provozními náklady. V současnosti plní úkoly přímé letecké podpory pozemních jednotek většinou letouny F-16 nebo Harrier, které budou v budoucnu nahrazovány F-35. V podmínkách asymetrické války  to je nyní tak trochu jako s kanónem na vrabce. Většina úkolů spočívá v řízeném bombardování cílů jako je kulometné hnízdo, postavení střelců RPG nebo přímá palebná podpora na cíle mimo dostřel pěchoty. Nejlepším strojem pro plnění těchto úkolů je samozřejmě bitevní vrtulník AH-64 Apache, ale ten má omezený akční rádius vzhledem k rychlosti, s jakou je podpora potřeba. V podstatě to znamená, že na rozdíl od letounu nemůže hlídkovat vysoko na nebi v oblasti s rozsahem stovek kilometrů, ale musí pěchotu doprovázet. A to při náhlém přepadu ze zálohy není pravděpodobný scénář.

 

Zvětšit obrázek


 Z výše zmíněných důvodů vznikl projekt Scorpion, dvoumotorový lehký bitevník s posádkou pilot a střelec. První lety absolvoval na sklonku loňského roku a veřejnosti se představil  na nedávném leteckém veletrhu ve britském Fairnborough. Hlavním tahákem pro budoucí kupce je jak cena letounu, tak především provozní náklady. Zatímco bojové nasazení F-16 vyjde v průměru na  okolo 25 000 $USD na hodinu, Scorpion slibuje držet tyto náklady pod 3 000 $USD. Základy projektu jsou datovány do roku 2012, kdy začal první práce. V porovnání s podobnými projekty na vládní bázi, kde se běžně překračují termíny a především rozpočet, zde šlapalo všechno jako na drátku. Procesy a činnosti, které by si jinak vyžádaly několik dnů času se zázračně podařilo zvládat v rámci hodin. Dodržel se jak plánovaný čas, tak rozpočet a to musíme vzít v úvahu, že konsorcium Textron AirLand si muselo prototyp ve vší tajnosti nechat postavit v závodě firmy Cessna ve spolupráci s Bell Helicopter.

 

Zvětšit obrázek


 I když se jedná o dvojmístný stroj, může ho řídit jenom jeden pilot. Ten sedí v kokpitu, navrženém firmou Cobham plc. Prototyp je poháněn dvěma motory Honeywell TFE731. Řízení je systémem fly-by-wire, spoustu aerodynamickýc prvků sdílí Scoprion s Cessnou řady Citation. Celková cena letounu by měla být okolo 20 milliónu dolarů, do boje na šesti pevných podvěsnících a ve vnitřní pumovnici může nést až 2 800 kg výzbroje. Podle všeho letoun nemá palubní kanón ale počítá se s jeho  případným použitím v podvěsných kontejnerech. Výrobce slibuje rozběh produkce v roce 2015, dodací lhůty do roku a půl od objednání. Letoun může kromě úkolů pro lehké bitevníky provádět i průzkumné úkoly.


 Do podobného sektoru míří i náš letoun L-159 Alca. Bohužel je nutno říci, že jeho šance na uplatnění jsou především díky politickým rozhodnutím mizivé a můžeme být rádi, že přebytečné letouny od nás odebere firma, která hraje v Top Guns za rudý tým.
 Na adresu konsorcia je potřeba dodat, že vytvořili velmi nebezpečný precedent. V budoucnu se totiž vládní zákazníci mohou odvolávat na tento projekt a ukázat, že dodržet termíny i rozpočet lze, když se chce.

 



Zdroj: 
https://www.scorpionjet.com/


Autor: Martin Tůma
Datum:25.07.2014 15:14