O.S.E.L. - Budeme sbírat dávné pozemské fosilie na Měsíci?
 Budeme sbírat dávné pozemské fosilie na Měsíci?
Zní to zvláštně, ale Měsíc by měl být pozoruhodnou lokalitou ke sběru dávných pozemských fosilií. Stačí se tam jen vrátit s plnou parádou, konečně postavit měsíční základny a poslat na ně pár lidí, kteří rozpoznají pozemské meteority.

Fosilní rozsivka. Kredit: Burchell et al. (2014).

Po Zemi se válejí spousty meteoritů. Některé z nich pocházejí z Měsíce, jiné zase z Marsu. Velmi výmluvně nám připomínají, že ve vesmíru dochází ke srážkám a že mezi planetami či měsíci v důsledku těchto srážek putují balvany rozmanitého původu. Nedávno se odehrál velký rozruch kolem marťanského balvanu ALH 84001, který měl ukrývat mimozemské organizmy. Z toho sice nakonec sešlo, ale ve hře jsou ještě další zajímavé možnosti. Pokud nacházíme na Zemi meteority odjinud, měly by být pozemské balvany zase k nalezení na jiných tělesech. Především na Měsíci, který je nedaleko. Nebylo by přece vůbec špatné sbírat na povrchu Měsíce prastaré fosilie pozemského života, nestrávené pozemským klimatem a nepřežvýkané deskovou tektonikou naší neklidné planety. Otázkou ale je, jestli fosilie mohou přestát vymrštění do vesmíru při nárazu meteoritu a pak dramatickou cestu na povrch cílové planety anebo měsíce.

Mark Burchell. Kredit: University of Kent.

Na OSLU jsme zhruba před rokem psali o tom, jak Dina Pasini z Univerzity v Kentu a její kolegové stříleli vysokorychlostním plynovým dělem zamražené eustigmatofyty, tedy malá a jednoduše stavěná eukaryota, do vody a sledovali, jak to zvládnou. Mark Burchell, taktéž z Univerzity v Kentu, udělal se svými kolegy něco velice podobného, jen namísto živých buněk stříleli s fosilními rozsivkami. Nejprve rozemleli horninu s těmito nepatrnými, ale pod mikroskopem velmi zdobnými fosiliemi a pak je zamrazili do ledu, kterým vysokorychlostně stříleli do vody. Snažili se tím napodobit podmínky při vymrštění materiálu s fosiliemi ze Země do vesmíru a také při jejich nárazu do Měsíce.

Fosilní rozsivky pro hraní s vysokorychlostním plynovým dělem. Kredit: Burchell et al. (2014).

Je fakt, že se jim při naprosto fascinujících experimentech nepovedlo najít žádnou z fosilních rozsivek celou. Nicméně, i když postupně zvyšovali dopadovou rychlost umělých kosmických balvanů z 500 metrů za sekundu až na 5 kilometrů za sekundu, což se prý blíží reálné dopadové rychlosti, vždy našli alespoň něco, co bylo možné rozeznat jako rozsivku. Burchell a spol. nakonec dospěli k závěru, že bychom na Měsíci pozemské fosilie mohli najít, v relativně dobrém stavu.

Materiál po vystřelení v nejvyšší použité rychlosti. Rozsivky stále k poznání. Kredit: Burchell et al. (2014).

Robotické sondy a astronauti už nějaké vzorky z Měsíce přivezli, meteorit ze Země mezi nimi ale nebyl. Podle Christiana Koeberiho z Vídeňské univerzity je háček v tom, že Země má v porovnání s Měsícem velice hustou atmosféru a mnohem větší gravitační přitažlivost. Prý by to ale ani tak neměl být nepřekonatelný problém.

Vrátíme se na sběr pozemských fosilií? Kredit: NASA/ Dave Scott.

Meteority ze Země by na Měsíci být měly. Kierena Torrese Howarda z CUNY (City University of New York) představa měsíčního povrchu posetého pozemskými fosiliemi fascinuje. V jejich objevování vidí další důvod k našemu brzkému návratu na Měsíc. Bylo by na čase, každý den, který nejsme na Měsíci, ačkoliv na to máme technologie, je pro lidstvo ostudou.

Developing the Light Gas Gun. Kredit: NASA Langley CRGIS.

New Scientist 28. 7. 2014, Philosophical Transaction of the Royal Society A 372: 20130190 (online 28. 7. 2014).

Datum:03.08.2014 07:08