O.S.E.L. - Virtuální zombie apokalypsa jako průprava na reálnou katastrofu
 Virtuální zombie apokalypsa jako průprava na reálnou katastrofu
Online svět hry DayZ posloužil jako modelové prostředí ke studiu lidského chování během děsivé katastrofy. Štěstí přeje připraveným!


Zvětšit obrázek
DayZ. Kredit: BIS
DayZ. Kredit: BIS

Jak zkoumat chování lidí během děsivé katastrofy? Podobné události se bohužel občas stávají, přesto ale není úplně snadné studovat jejich účastníky. Virtuální antropolog Matthieu Guitton z medicíny Lavalovy univerzity v kanadském Quebecu proto sleduje lidské chování a sociální dynamiku v online světech, kde lidé čelí sice virtuálním, jinak ale neméně děsivým katastrofám. Za vědecky populární časopis NewScientist se ho na to zeptala Linda Geddes.


Zvětšit obrázek
Matthieu Guitton. Kredit: M. Guitton.
Matthieu Guitton. Kredit: M. Guitton.
Proč studujete lidské reakce na katastrofické události v online hrách?
Nemůžete jen tak přijít k lidem, kteří v reálném světě právě prožívají katastrofu a vyzvídat, co dělají a jak se při tom cítí. Mají dost práce s vlastním přežitím. A když je po všem, tak zase není úplně snadné ptát se přeživších na eticky problematické záležitosti, s nimiž se někteří museli vyrovnat. Jestli museli někoho opustit nebo nechat zemřít, aby se z toho sami dostali, a podobně. Aniž by je vědci chtěli soudit, výpovědi přímých účastníků reálné katastrofy přesto nebývají úplně důvěryhodné. Nedozírné virtuální světy ale nabízejí prostředí, v němž lze lidské chování do jisté míry testovat v kritických situacích.


Zvětšit obrázek
Problém se zombiemi. Kredit: BIS.
Problém se zombiemi. Kredit: BIS.
Jaké hry jste při výzkumu využíval?
Studoval jsem chování hráčů DayZ, rozsáhlé online hry s více než milionem uživatelů. Je to hra na přežití v postapokalyptickém světě, promořeném zombiemi. Hráči musejí shánět jídlo, zbraně nebo léky a přitom jim neustále jdou po krku zombie a agresivní hráči. Na rozdíl od řady podobných her je smrt v DayZ definitivní. Kdo zemře, tak je prostě mrtvý a už to tak zůstane. Pokud chce zabitý hráč ve hře pokračovat, tak začíná s úplně novou postavou, na náhodně zvoleném místě a bez veškerého vybavení, které měl předtím k dispozici. Když už hráč investuje do postavy svůj čas a úsilí, tak si k ní obvykle vytvoří vztah a nechce, aby zemřela. V tom se DayZ zajímavým způsobem blíží skutečnosti.


Zvětšit obrázek
Potkat zlé hochy v DayZ se vážně nevyplácí. Kredit: BIS.
Potkat zlé hochy v DayZ se vážně nevyplácí. Kredit: BIS.
Jak jste zkoumal chování a pocity hráčů?
S kolegy jsme vstoupili do DayZ jako hráči. Sledovali jsme, co ostatní lidé dělají, mluvili jsme s nimi ve hře a také jsme četli o jejich pocitech a zkušenostech na DayZ online diskuzích. Zjistili jsme, že se úplně běžně zrazují a chovají sobecky. Zároveň ale občas pociťují vinu a řeší svoje chování v online debatách. Mnoho z těchto debat se pak točí kolem etiky a norem chování. Někteří z hráčů například záměrně zranili známého, aby sami měli větší šanci utéct před zombiemi. Pak cítili vinu a mívali třeby sklony podarovat nově příchozí hráče jídlem nebo zbraněmi, i když jich sami neměli nazbyt.


Může nám virtuální antropologie skutečně říct něco zajímavého o lidském chování?
Jsem přesvědčený, že ano. Podobné hry bývají překvapivě těsně spjaté s reálným životem. Když jsem studoval virtuální komunity ve světě Second Life, tak jsem mluvil s dívkou, která se právě rozešla se svým virtuálním přítelem. Zeptala se mě, proč jsou její slzy opravdové, když je to jenom hra. Jak se ukazuje, lidé do těchto her investují spoustu emocí. A proto se podle mě vyplatí, je tímhle způsobem studovat. Není to jako když si hopsáte se Super Mariem.


Zvětšit obrázek
Idylka Černorusi. Kredit: BIS.
Idylka Černorusi. Kredit: BIS.
Jak vidíte naše šance, až přijde skutečná zombie apokalypsa?
Rád bych si věřil, že se budu chovat jako pravý hrdina, ale nejspíš bych zdrhal jako všichni ostatní a snažil si zachránit vlastní krk. Na výzkumu lidského chování ve virtuálních katastrofách je ale fascinující a také důležité, že můžeme zjistit, jak se vlastně na reálné katastrofy připravovat. Co má smysl a co ne. V takovém Japonsku lidé od narození trénují na zemětřesení a když k němu dojde, tak je méně mrtvých. Když se ale velké zemětřesení odehraje v místech, kde to málokdo čeká, tak je z toho apokalypsa. Proto má smysl pozorovat lidi, jak čelí zombiím v online světech.



Jako český popularizující server se dmeme pýchou, neboť DayZ: Standalone je hra české společnosti Bohemia Interactive Studio (BIS) bratří Španělů, která se specializuje na vývoj herního software a výzkum v oblasti 3D grafiky, umělé inteligence a fyzikální simulace v reálném čase. Jsou to mistři v detailně propracovaných bojových simulacích. A masivně multiplayerový (MMO) survival horor DayZ: Standalone právě z takové bojové simulace vyrostl. Odehrává se ve fiktivní zemi rozpadlého Sovětského svazu jménem Černarus, o velikosti 225 kilometrů čtverečních, kde neznámý virus udělal z místního obyvatelstva agresivní zombie. Hráči potkávají zombie i další hráče, hlídají si jídlo, pití, zbraně, munici, oblečení, léky a snaží se v tomhle propracovaně šíleném světě co nejdéle přežít.






Video:  DayZ - Official Trailer (2013).



Video: DayZ - Storming Cherno part1.




Video: HOW NOT to be a NOOB (DayZ Standalone)




Literatura

NewScientist 17. 3. 2015, Wikipedia (DayZ: Standalone, Massively multiplayer online game)


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:24.03.2015 18:31