O.S.E.L. - Bezpečnější jízda s bodovým osvětlením ovládaným kamerou
 Bezpečnější jízda s bodovým osvětlením ovládaným kamerou
Automobilka Ford vybavila infračervenou kameru programem pro rozpoznání chodců a cyklistů, propojila ji s GPS systémem a záznamovým zařízením a podřídila jí hlavní i přídavné bodové světlomety. Výsledkem je pokročilá technologie osvětlování vozovky, která zaznamená potenciální riziko dříve, než je toho řidičův zrak schopen.


Hustota provozu natolik vzrostla, že prakticky jezdíme už jen na světla tlumená. Na každého, kdo jezdí večer a v noci, čeká jednoho dne překvapení, kdy se mu před kapotou zjeví neosvětlený cyklista, nebo chodec. Setkání s tmavými postavami, vedoucími se vedle sebe za ruce a zahleděnými do vlastních teenagerských problémů, nezřídka posilněných něčím ostřejším, i když vše dopadne dobře, bývá pro řidiče zážitek na celý život. A právě takovým situacím chtějí u Fordů předcházet. Vyvinuli novinku nazvanou Camera-Based Advanced Front Lighting System. Je z dílny Evropského výzkumného a inovačního centra v Cáchách. Německý systém se v řadě věcí podobá tomu, co na svá auta bez řidiče montuje Google. Rozdíl je v tom, že se systém neplete řidičovi do řízení, ale slouží jen k jeho lepší informovanosti. Konkrétně vylepšuje svou předvídavostí osvětlování vozovky. A také objektů mimo vozovku, které by, třeba na kruhovém objezdu, nebo za horizontem, mohly být příčinou nemilých překvapení. 

 


 



Nejde o nic přelomově nového, jen šikovné propojení systémů, které již jsou známy. Kamera pracující v oblasti infračerveného spektra dostala za úkol sledovat okraj vozovky v místech, kam světlomety a náš zrak nedohlédnou. Pokud v té „tmě“ inteligentní program na zpracování obrazu „rozpozná“ cyklistu, chodce případně jelena, což zvládá na vzdálenost 120 metrů, dá pokyn přídavnému bodovému natáčecímu světlometu (osazenému rychle reagujícími ledkami), rizikové místo osvětlit. Nová vychytávka toho umí ještě víc. Spolupracuje s GPS navigací. Podle jejích dat zase s předstihem upravuje zacílení hlavních světlometů. Na vrcholech stoupání a v zatáčkách je natáčí ještě dříve, než nastává čas zatočit volantem. Tam, kde GPS signál k dispozici není, vypočítává algoritmus pravděpodobnou trasu vozidla podle středové bílé čáry, nebo postranních pruhů na vozovce, které dostal kamerový systém na starost také sledovat. Systém je natolik inteligentní, že si jednou projetou trasu do svých navigačních dat ukládá. Příště už ví, kdy, kam a s jakou intenzitou posvítit. Tvůrci to uvádějí jako plus. Otázkou ale je, co nám systém udělá, když se na se stejné trase rozhodneme jet jinudy...  Podle vyjádření Michaela Koherreho z Ford of Europe, budou mít zákazníci Fordu systém k dispozici již "v blízké budoucnosti."


Autor: Josef Pazdera
Datum:21.07.2015